Den skyldiges uskyld af Flemming Jensen

Oprettet: 13.02.2006 - 13:05

Bog: "Den skyldiges uskyld" af Flemming Jensen

Under optagelserne af et eksotisk rejseprogram på Bali kommer et dansk tv-hold alt for tæt på en terroraktion, som regeringen mistænkes for at stå bag
Originaludgave: 2005

Flemming Jensen
2005

Tag med på en uforglemmelig tur til Bali. Flemming Jensen har skrevet en utrolig medrivende og velformuleret bog, der både giver et smil på læben og en klump i halsen.

Turen går til Bali i Flemming Jensens nye roman "Den skyldiges uskyld". Et lille dansk TV-hold sætter kursen mod Bali for at lave et rejseprogram, der skal vises i den bedste sendetid. TV-holdet består af filmproducenten Anders, den rapkæftede kæderygende produktionsleder Nanna, den overvægtige og til tider ret håbløse fotograf Thomas samt den betænksomme lydmand Jakob. Med sig har de den purunge og naive Cecilie, der er vinder af "Stjerne for en aften", hvilket ifølge den afstumpede programchef Hartbøll, gør hende til en kvalificeret vært på programmet.

Udover det danske TV-hold følger man en idealistisk gruppe lokale på Bali, der netop har opført deres landsbys første hotel. Man følger på skift de to sideløbende historier, der nærmer sig hinanden i takt med, at handlingen skrider frem - indtil de to historier krydses og bliver til én.

Handlingen er utrolig medrivende og underholdende. Og de første trefjerdedele af bogen kan læseren bare læne sig tilbage, nyde idyllen og lade sig rive med af den fornøjelig og humoristiske fortalte historie, der er fyldt med sjove og underfundige formuleringer. Men pludselig går en sky for solen, og så får læseren øjnene op for turismens skyggeside, og bag den venter terrorismen, som træder ind på scenen, og viser sit grimme ansigt. En gruppe balinesiske unge mænd bliver lokket i en politisk fælde, som regeringen viser sig at stå bag, og begår en terroraktion, der får frygtelige konsekvenser. Og den historie der ellers var så lun og optimistisk, bliver pludselig barsk og brutal. Man kommer til at sidde tilbage med knugende fornemmelse af uretfærdighed, en fornemmelse man godt kunne have undværet, for nu gik det hele jo lige så godt. Den barske opvågning er dog med til at handlingen bliver realistisk og  gør indtryk. Det ikke er en bog, man glemmer fem minutter efter, man har læst den sidste side.

"Den skyldiges uskyld" er en selvstændig fortsættelse af forfattere og skuespiller Flemming Jensens tidligere roman "Ímaqa".

Lindhardt og Ringhof, 2005. 299 sider. Kr 249,-