Den sidste henrettelse af Jesper Wung-Sung

Oprettet: 27.12.2010 - 14:43

Bog: "Den sidste henrettelse" af Jesper Wung-Sung

Den 15-årige Niels Nielsen blev dømt for pyromani og mord - Han blev dømt for at have slået arrestchefens 5-årige søn ihjel med en sten - Vi er med i de sidste 24 timer i drengens liv, in

Jesper Wung-Sung
Høst

En stærk og bevægende roman om en ung drengs barske dom: henrettelse for offentlig skue!

Den fynske forfatter, Jesper Wung-Sung, tager i sin nyeste roman udgangspunkt i en virkelig lokalhistorisk begivenhed, den sidste henrettelse på Galgebakken i Svendborg i 1853.

Niels Nielsen, 15 år, står anklaget for ildpåsættelse og drabet på arrestchefens søn. Niels har ved romanens start kun få timer tilbage, og vi følger nedtællingen time for time.

Udenfor er offentligheden ved at gøre sig klar, og med H.C. Andersens berømte citat: ”Alle ville til denne henrettelse, den dag var en festdag”, indrammes fortællingen.

I romanen lader Wung-Sung en H.C. Andersen-lignende digterskikkelse være journalisten, og i løbet af bogen bevæger fortælleren sig ind og ud af bevidstheden på de mennesker, som på den ene eller anden måde er involveret i henrettelsen: snedkeren, der skal tage mål til kisten, bageren, der leverer brødet, præsten, bødlen, digteren og borgmesteren.

Imens sidder Niels Nielsen i en kold og klam celle og venter på henrettelsens time. Ensom og overladt til sig selv fører han lange samtaler med ”fluen på væggen”, og i brudstykker dukker en næsten ubærlig historie frem om en far og en søn og deres evige kamp og flugt fra sult og fattigdom.

Bogen er hurtig læst, men vær beredt! Det er 125 intense og barske sider, der efterlader sine spor, og som maner til eftertanke. En bog fra en svunden tid, men med problemstillinger om skyld og straf og retten til at leve et værdigt liv, som vi med lethed kan nikke genkendende til i dag. En fængslende og bestemt anbefalelsesværdig bog.