Den røde dronning af Philippa Gregory

Oprettet: 07.11.2011 - 12:33

Bog: "Den røde dronning" af Philippa Gregory

Biografisk roman om den gudfrygtige Margaret Beaufort af Lancaster - Som 13-årig bliver hun både enke og mor til sønnen Henrik, som dog tages fra hende - Hun beslutter sig for at kæm

Philippa Gregory
Nina Bolt
Cicero

Velskrevet historisk roman om 1400-tallets England, der plages af krige om kronen. I denne intrigante verden beslutter Maragret Beaufort, at hendes søn skal være konge.

Margaret Beaufort er kun en pige, men hun vokser op i troen på, at hun – ligesom Jean D’Arc – er bestemt for en større skæbne. Det er derfor svært for hende at acceptere, at ingen andre tilsyneladende ser hende som noget særligt.

Som 12-årig bliver hun gift med Edmund Tudor, og snart efter føder hun en søn. En søn der er Lancaster-slægtens bud på en arving til tronen. Herefter bliver Margarets mål med livet at få sønnen kronet, så hun kan få opfyldt sin ambition om at kalde sig ”Hendes Nåde, Kongens Moder”.

’Den røde dronning’ er andet bind i serien om Englands Rosekrige, og endnu engang lykkes det for Philippa Gregory at få fortiden til at stå lyslevende for læseren. Hvor første bind handlede om Kong Edward IV’s hustru Elizabeth, ser vi nu historien fra hendes modstander, Margaret Beauforts, side.

Det er en verden fuld af intriger, hvor kvinder kun er noget værd i kraft af deres mænd og deres sønner, og hvor lykken hurtigt kan vende. Hvor Lancaster-familien den ene dag styrer riget, for den næste dag at måtte anerkende York’erne som deres herrer. Det har den selvcentrerede Margaret meget svært ved at acceptere, og hun ser sig selv som Guds udvalgte til at føre den sande arving til Englands trone, hendes søn Henrik Tudor.

Som altid har Philippa Gregory lagt et stort researcharbejde i romanen, og det gør, at de historiske kulisser står lyslevende for læseren. Personskildringerne fremstår også troværdige, og selvom den ambitiøse Margaret mildest talt ikke er særlig sympatisk, tror jeg, at hun er et meget godt eksempel på en adelig kvinde i en tid, hvor moralen var anderledes end i dag.

Hvis du holder af gode historiske romaner, så er Philippa Gregorys bøger et godt bud. Hun skriver levende og spændende, og det gør hun også her i ’Den røde dronning’.