Den retfærdige af Helene Uri

Oprettet: 21.02.2011 - 11:57

Bog: "Den retfærdige" af Helene Uri

En aften fortæller Marianne og Karsten Wiig hinanden ting, som de aldrig havde troet, de skulle høre - ægteskabet begyndte ellers med en stormende forelskelse, og siden er døtrene kommet til, liges

Helene Uri
Charlotte Kornerup
Klim

Hvor langt rækker moderkærligheden, og hvor langt vil du gå for at beskytte dine børn?

Ægteparret Marianne og Karsten Wiig lever et stille og harmonisk liv med deres to små døtre. En aften krakelerer deres smukke familiebillede imidlertid, da Karsten indrømmer over for Marianne at han har været hende utro.

En mistanke opstår i Mariannes sind, idet hun får på fornemmelsen af Karsten har misbrugt deres to små døtre seksuelt. Hun allierer sig med den velansete dommer Edvard Frisbakke, som netop er specialist i sager, der omhandler seksuelt misbrug. Karsten Wiig kendes skyldig i incest, afsoner sin dom i fængslet og mister al kontakt med sine børn.

Da Karsten Wiig næste gang ser sine døtre er de voksne, og han er selv en ødelagt mand. Men hvordan var det lige med det påståede misbrug? Hans yngste datter har i hvert fald ingen erindring om det, og Karsten Wiig opfordres til at genoptage sagen.

Romanen hedder ’Den retfærdige’ og det kan der være flere grunde til. For hvem er egentlig retfærdig, når det kommer til stykket? Alle i denne roman forsøger at være retfærdige. Både anklageren der sender Karsten Wiig i fængsel; moderen der fornemmer at hendes børn er blevet misbrugt; og også det samfund der udstøder og fordømmer en mand, der er dømt for incest.

I 2009 skrev Helene Uri romanen ’Engel af Nylon’. En fuldstændig hjertegribende roman om en mors sorg over at have mistet sit barn. Helene Uri har et helt særligt talent for at skrive om forældres kærlighed til deres børn, et talent der får hendes romaner til at kravle helt ind under huden på læseren.

Den norske Helene Uri slog for alvor igennem med den psykologiske roman ’Honningtunger’, der udkom i 2006. Hun er uddannet doktor i sprogvidenskab, men er i dag fuldtidsforfatter. Hendes romaner rummer alle et interessant, psykologisk tema, og hun formår altid at vende op og ned på læserens opfattelse af sandt eller falsk, rigtigt eller forkert.