Den onde vilje af Karin Fossum

Oprettet: 19.10.2009 - 12:52

Bog: "Den onde vilje" af Karin Fossum

Konrad Sejer blandes ind i en speget sag om et tilsyneladende selvmord, der viser sig at være meget mere kompliceret end først antaget

Karin Fossum
Poul Bratbjerg Hansen

En idyllisk skovsø i Sverige i måneskin. Tre mænd i en båd sejler ud. Pludselig brydes stilheden, og den ene mand er væk.

Tre yngre mænd Jon, Axel og Reilly har været venner siden barndommen. Da vi møder dem er de på hyttetur og er netop sejlet ud midt på en sø. Pludselig springer Jon i vandet og forsvinder. Axel og Reilly bliver ret overraskede, men hopper ikke i for at få ham op igen, fordi Axel vurderer at det er for koldt.

De to mænd tager tilbage til hytten og lægger en plan. Det er vigtigt, at deres forklaringer stemmer overens, når de senere bliver afhørt af politiet. Axel mener, at det er en formildende omstændighed at Jon allerede var patient på en psykiatrisk afdeling, og derfor psykisk ustabil. Axel ringer både til politiet og Jons mor, og virker meget overbevisende, mens Reilly straks plages af samvittighedskvaler. Der er mange ting der må forties. Da Jons dagbog findes, tilspidses sagen yderligere.

Romanen er Fossums niende med kriminalkommisær Konrad Sejr som opklarer. Det er et godt plot, der er et lille persongalleri, og det gør at romanen er nem at få overblik over. Det betyder også at der er plads til at lave nogle gode person- og miljøbeskrivelser. Især Reilly er godt beskrevet.

De tre mænd er meget forskellige. Reilly er det svage led i kæden, han er misbruger og kæmper altid med en dårlig samvittighed over ting, der kunne være endt anderledes. Det gør ham også nem at manipulere med. Hvilket Axel udnytter til egen fordel. Axel ser sig selv som lidt af en verdensmand og er god til at opnå det, han gerne vil. Også på bekostning af andres ve og vel.
Jon havde voldsomme angstanfald og var indlagt og tilsyneladende i nogenlunde balance, da han sprang i vandet.

Ud over at have en god historie at fortælle fungerer romanen godt, idet den skifter mellem nutid og datid, så man får indsigt i, hvorfor personerne agerer som de gør.