Den lange afsked af Katrin Askan

Oprettet: 01.05.2002 - 07:00

Bog: "Den lange afsked" af Katrin Askan

Judith, hvis far og bedstefar er flygtet til Vesten, venter i sin lejlighed i Østberlin på sin egen flugtmulighed og gør imens familiens historie fra 1936 til 1986 op.

Katrin Askan
2001
Valby : Borgen

Jeg bliver altid chokeret, når jeg læser om Østtyskland inden murens fald - måske fordi, det var så tæt på Danmark og alligevel forekommer som en helt anden verden. Hvad det utvivlsomt også har været.

Anbefalet af bibliotekar Anne-Mette Schack, Ishøj bibliotek

Lån bogen på

Katrin Askans "Den lange afsked", er en på en gang lavmælt og autentisk beretning om livet i Berlin før og under 2. Verdenskrig og i Østberlin efter 2. Verdenskrig for familien Hilding. Hvordan en tilfældighed bliver bestemmende for 3 generationers liv og skæbner.

Hovedpersonen Judiths bedstefar skal i årene før krigen se på 2 byggegrunde. Da han kommer for sent til den sydvestgående sporvogn, tager han med østpå, for at se på byggegrunden der, og den bliver det så.

Aftenen før Judith flygter til Vestberlin går hun rundt i huset og mindes barndommen: moderens sygdom og død, livet med faderen og den beundrede søster Ruth, der nu er arresteret for statsfjendtlig virksomhed, faderens sygdom og senere flugt til Vesten. Gennem Judith hører man også om systemets uhyrligheder, specielt efter faderens flugt, som virker fuldstændig absurde.

Hvert andet kapitel fortæller familiens historie før og under krigen.

Huset som bedstefar Hilding bygger før krigen bliver også et symbol på forfaldet. Under krigen blev det bombet og besat af russerne. Efter krigen forsøgte Hilding og hans 2 sønner at vedligeholde det efter de forhåndenværende materialers princip. Men efter nogen tid får Hilding arbejde i Vestberlin og taber mere eller mindre interessen for huset.

Det er en deprimerende fortælling, om hvor svært det er at klare hverdagen og man fornemmer Judiths fortvivlelse både over livet i Østtyskland, men også over at skulle flygte fra alle de ting, hendes barndom har bestået af.

Man bliver klogere på livet i Østtyskland og man bliver også lidt forskrækket over, hvad det betyder ikke at nå den rette sporvogn, når man har læst bogen. Det er en "stille" bog, som man langsomt kommer ind i, men også har svært ved at slippe, når man har læst de første 50 sider.

Man fornemmer, det er en selvbiografisk roman. Katrin Askan er født i Østberlin, men flygtede til Vestberlin i 1986 – 3 år før murens fald. Hun har udgivet 3 romaner. Dette er hendes første roman på dansk.

Romannet - 2. maj 2002

Blogindlæg: Ny skønlitteratur - oktober 2016

03.10.2016 - 09:44 - Marit

Blogindlæg: Ny skønlitteratur - september 2016

31.08.2016 - 12:05 - Marit

Efterårets første store bogmåned byder på et veritabelt fyrværkeri af spændende titler.

Blogindlæg: Ny skønlitteratur - juli og august

09.07.2016 - 17:32 - Marit

Det er den stille tid i forlagsverdenen, men enkelte lækkerbidskener kan de dog byde på, fx argentinske César Aira, tysk-engelske W.G. Sebald og skotske Ali Smith.

Blogindlæg: Ny skønlitteratur - juni 2016

03.06.2016 - 11:16 - Marit

Årets første sommermåned byder på lidt af hvert til hængekøjen eller stille regnvejrsdage ved brændeovnen - den danske sommer kan jo byde på hvad som helst.