Den kloge jomfru af Lis Vibeke Kristensen

Oprettet: 18.01.1999 - 09:00

Bog: "Den kloge jomfru" af Lis Vibeke Kristensen

En dansk kvinde bosætter sig i 1960'erne i Bretagne efter sin franske mands død og driver familiehotellet videre - Hun lukker sig fuldstændigt inde i sin sorg, og først 30 år senere er hun i stand

Lis Vibeke Kristensen
1998

Tiden siger 1960, stedet er Paris, og danske Nanna er au-pair-pige hos en fransk familie. Nanna er en meget pligtopfyldende og ensom pige, der er vokset op i et koldt advokathjem med strenge faderlige ambitioner og en stedmor.

Ved en tilfældighed møder Nanna en ung franskmand Yann, som hun forelsker sig voldsomt i, og kort tid efter gifter sig med. Yanns familie stammer fra Bretagne, hvor moderen - en bitter og indesluttet enke - og bedstemoderen driver et mindre hotel. Yann omkommer ved en tragisk ulykke, og Nanna vælger at blive i Bretagne og arbejde i hotellet.

Relationerne til Danmark begrænser sig til hjerteveninden Mette og dennes familie. Vi følger Nannas liv fra 1960-1990, et liv med så mange følelsesmæssige blokeringer og så stor angst for at lade andre mennesker komme tæt på. Det er frygteligt vigtigt for Nanna at bevare facaden, og først til sidst i bogen bliver Nanna provokeret ud i en følelsesmæssig stillingtagen.

Jeg synes, det var en fantastisk god og intens roman, selv om jeg har svært ved at forstå en så indelukket person som Nanna, og svært ved at forstå de valg, hun træffer i sit liv. Et meget velskrevet psykologisk portræt.

januar 1999