Den grænseløse

Oprettet: 02.11.2014 - 12:55

Bog: "Den grænseløse" af Jussi Adler-Olsen

Krimi. Trafikulykke eller mord? Carl Mørch og hans kolleger i Afdeling Q giver sig her i kast med at opklare omstændighederne ved en ung kvindes død på Bornholm i 1997

Jussi Adler-Olsen
2014
Politiken

Carl Mørck sidder på sit kontor og får sig en tiltrængt morgenlur, da telefonen ringer. Det er Christian Habersaat fra Bornholms Politi, som vil høre, om han må forstyrre et øjeblik? Carl Mørck afviser ham, da han fornemmer. at en ny sag er ved at blive prakket på ham. Carl Mørck har desværre ingen anelse om, at hans afvisning af den bornholmske kollega få timer senere får yderst alvorlige konsekvenser. Sammen med Rose og Assad rejser de til Bornholm for at undersøge omstændighederne ved en ung kvindes død nærmere. Det bornholmske politi lukkede sagen om den unge kvindes død som en ulykke, men var det nu også det? Hvorfor opsøgte Christian Habersaat Carl Mørck?

Så kom bogen, som mange fans af Jussi har ventet så længe på, og det var en fornøjelse atter at læse om Carl, Assad og Rose.
Jeg tænkte længe undervejs, at "Marco effekten" var en tand mere spændende og dramatisk, måske skyldtes det, at jeg ikke var så interesseret i det okulte/religiøse tema, men mod slutningen, hvor opklaringen nærmede sig, fik jeg alligevel en følelse af, at "Den grænseløse" nok alligevel var lige så god som "Marco effekten", for jeg blev jo selvfølgelig snydt med plottet og gerningsmanden, idet der mod slutningen skete uforudsigelige hændelser, som jeg ikke havde gættet mig frem til, det er altid dejligt for mig, når en bogs slutning overrasker mig!
Hold da helt op, hvor har jeg grint meget, imens jeg læste om Carl, Assad og Rose. Humoren i bøgerne om Afdeling Q har jeg helt klart savnet, der er nu noget særligt, når Assad begynder på sine mange ordsprog om kameler, de får mig altid til at trække på smilebåndet.
Jeg synes det er tydeligt at mærke som læser, at Carl, Assad og Rose´s relation udvikler sig og har gjort det siden de første bøger, jeg fornemmer tydeligt, at venskab imellem dem er ved at opstå og jeg glæder mig meget til at læse mere om det i de næste bøger.
Jeg anbefalder "Den grænseløse" på det varmeste!