Den gode hustru af Elizabeth Buchan

Oprettet: 27.06.2005 - 12:05

Bog: "Den gode hustru" af Elizabeth Buchan

Efter 20 års loyalitet og samarbejde med sin mand Will, parlamentsmedlem og minister, får Fanny behov for at genfinde sig selv og opsøger derfor sin fars rødder i et italiensk vinbondesamfund

Elizabeth Buchan
Lene Gulløv
2005

En dejlig kvinderoman om Fanny, der er ministerfrue. Hun indordner sig og udfylder rollen som den gode hustru, men der er dog grænser for, hvor store ofre hun er parat til at yde.

Fanny er på 19. år gift med Will, som er minister, og sammen har de datteren Chloë på 18 år. Fannys far, der er italiener og ejer et vinfirma, dør, Fannys datter flytter hjemmefra, og hun selv tvinges til at gøre status over sit liv. Det er i korte træk handlingen i Elizabeth Buchans 5. roman.

Det, der springer meget i øjnene, er imidlertid alle Fannys ofre. En kvindelig hovedperson med lidt flere rødstrømpeidelaler i behold var nok løbet skrigende bort for længe siden!

Det starter allerede på bryllupsrejsen, som bliver afbrudt, fordi Will stiller op til parlamentsvalget. Det fortsætter med, at de er nødt til at bo i Stanwinton, da Will er opstillet i Stanwinton-kredsen. Fanny ville hellere bo i London. Will insisterer på, at hans søster, som kæmper med et alkoholproblem, flytter ind i den ene ende af Wills og Fannys hus!

Da Fanny føder deres eneste barn, Chloë, når Will selvfølgelig ikke frem til fødslen. Behøver jeg at fortælle, at da samme Chloë 18 år senere rejser hjemmefra til Australien, er faderen naturligvis forhindret i at være til stede i lufthavnen og sige farvel?

Det lyder, som om det er ofre alt sammen. Det er det nu langtfra. Men alt i alt må hovedpersonen virkelig tage sit liv op til overvejelse, da hun efter faderens død rejser alene til det smukke Italien.

"For hver dag, jeg var i dalen, lagde jeg mere afstand til min tidligere tilværelse." Skal hun overtage sin fars vinfirma eller blive ved med at være den gode hustru og støtte for Will? Hvad hun beslutter sig til, skal ikke røbes her.

Elizabeth Buchan har skrevet en dejlig kvinderoman med troværdige og bestemt ikke fejlfrie personer. Læsere af Trollope og Binchy vil ikke blive skuffede.

Oversat af Lene Gulløv. Lindhardt og Ringhof, 2005. 240 sider. Kr 249,-