Den første af Justin Cronin

Oprettet: 11.10.2010 - 11:34

Bog: "Den første" af Justin Cronin

Første del af spændingstrilogi om et post-apokalyptisk verdenssamfund, der spænder over 1000 år. Indeholder vampyrer og et helt unikt menneske som verdens måske sidste håb

Justin Cronin
Jan Pock-Steen

Episk og storladent mesterværk, hvis lige man ikke har set siden Stephen Kings ’The Stand’ (’Opgøret’). Cronins pragtfulde brag af en dommedagsgyser har det hele og lidt til.

Da en række dødeligt syge kræftpatienter mirakuløst bliver raske efter at være blevet bidt af vampyrflagermus, øjner det amerikanske militær en chance for at skabe den ultimative soldat. Virussen fra flagermusene synes nemlig både at være helbredende men også livsforlængende, og Projekt Noa bliver påbegyndt. Hemmelige eksperimenter bliver indledt på tolv dødsdømte fanger + den 6-årige forældreløse pige, Amy, men noget ved forsøgene går grueligt galt, og tolv morderiske og blodtørstige vampyrlignende væsener slippes løs på verden (Amy hjælpes til flugt af en FBI agent, som får moralske skrupler).

De tolv er ikke alene de rene dræbermaskiner og praktisk talt usårlige, men formår også at omskabe de sagesløse menneskeofre til flere vampyrer, og snart er den civiliserede verden, som vi kender den, ved at falde fra hinanden.

100 år senere er der kun nogle få overlevende mennesker tilbage, deriblandt en lille koloni på omkring 100 individer. Bosættelsen har overlevet, fordi den har strøm og dermed lys om natten, men dagligdagen er en evig kamp for overlevelse, og vampyrerne er overalt.

Men så dukker en ung pige op til beboelsen: Amy (!), og tiden skal vise, at hun er det håb, som menneskeheden skal bygge sin fremtid og overlevelse på.

Justin Cronin har på mange måder barslet med en stor roman, stor i sideantal men også stor i temaer og handling. En historie om kærlighed, venskab, loyalitet, menneskelighed, overlevelse og moral.

Plottet har man naturligvis set før, bl.a. i utallige ”Aliens indvaderer jorden”- bøger og som nævnt i ’The Stand’, men Cronin formår alligevel at give handlingen sin helt egen fascinerende drejning, og skriveteknisk formår han at spille på alle tangenter. Beskrivelsen af den kollapsede civilisation og menneskeheden stædige kamp for overlevelse trods alle odds er helt enkelt ganske fremragende.

Alt i alt er der her tale om en særdeles velskrevet, spændende og tankevækkende historie, som udover at appellere til den inkarnerede science fiction- og gyserlæser også indeholder menneskelige aspekter som ”Hvem er vi”, ”Hvor kommer vi fra” og ”Hvor skal vi hen”.

Romanen rammer således utroligt bredt.

Og - oh fryd - to fortsættelser er allerede planlagt til 2012 og 2014.