Den fjerde hånd af John Irving

Oprettet: 31.10.2003 - 09:00

Bog: "Den fjerde hånd" af John Irving

En kendt Bostonkirurg lader sig distrahere af sin forførende husholderske, selv om han har tilbudt at transplantere en hånd til bogens hovedperson, der kom for tæt på en løve under en opgave i Indien

John Irving
2002
Lindhardt & Ringhof

En aften forfatteren John Irving sad og så på et indslag i TV sammen med sin kone om den første håndtransplantation i USA, sagde hans kone : “Hvad nu hvis donorens enke forlanger at få besøgsret til hånden ? “

Anbefalet af bibliotekar Irene Aagaard, Århus Kommunes Biblioteker

Lån bogen på Bibliotek.dk

Det spørgsmål inspirerede forfatteren til at skrive denne roman.

Patrick Wallingford er en middelmådig TV-journalist, der ser vældig godt ud, og som kvinderne falder for på stribe. Patrick selv har aldrig involveret sig seriøst i et parforhold - han er mest til uforpligtende engangsaffærer.

Da Patrick interviewer en cirkusmedarbejder i Indien foran et løvebur, er han mere optaget af den kvindelige lydtekniker, som man tydeligt kan se går uden BH, end af løverne. Han kommer for tæt på løveburet, og i løbet af få sekunder har én af de sultne løver spist hans venstre hånd. Kameramanden har, selv om han er stærkt rystet, åndsnærværelse nok til at filme hele episoden. Filmen bliver vist igen og igen overalt i USA, og Patrick bliver en berømthed.

Den berømte håndkirurg Dr. Zajac henvender sig til Patrick og tilbyder at udføre den første håndtransplantation i USA på ham. For at skaffe en donor opretter Zajac en hjemmeside på internettet www.harbrugforenhånd.com og ret hurtigt dukker der en potentiel donor op.

Donoren er en yngre mand , så sandsynligheden for en snarlig transplantation er ikke særlig stor. Han kommer imidlertid ud for en tragisk ulykke, og så står muligheden pludselig åben. Donorens enke forlanger at få besøgsret til hånden, og da Patrick indvilliger i at møde den smukke enke, bliver han uhjælpeligt forelsket i hende, men kan hun elske Patrick - eller kun sin afdøde mands hånd ?

Irving har siden sin første roman været fascineret af særprægede hændelser og mærkelige situationer og beskriver dem med stor sans for situationskomik. Hans personer er sære og excentriske, men ikke desto mindre interessante typer. Derudover er Irving en mester i at have mange forskellige sidehistorier i gang samtidig, men han formår altid at få samlet alle trådene til et smukt hele. Læg dertil, at hans romaner som oftest indeholder en blanding af sex, begær, kærlighed og erotik anskuet fra en humoristisk synsvinkel - hvad mere kan man så forlange ?

Jeg kan på det varmeste anbefale bogen.

Oversat af Jan Hansen. Lindhardt & Ringhof, 2001. 317 sider