Den femte dag af Frank Schätzing

Oprettet: 01.07.2010 - 11:11

Bog: "Den femte dag" af Frank Schätzing

Øko-krimi/thriller om hvordan havet og livet i havet truer menneskene - Ved kysten omkring Trondheim findes muterede børsteorme, ved Vancouver Island gælder det problemer omkring hvaler og hvalfang

Frank Schätzing
Jan Teuber, Lene Teuber
Punktum

Undrer du dig også over hvordan vi mennesker behandler jordkloden? Og hvornår naturen slår igen, og på hvilken måde? Frank Schätzing har givet sit bud i ny medrivende science fiction roman!

Ud for Perus kyst forsvinder en lokal fisker på mystisk vis. Samtidig opdager man i Norge små orme på havbunden, som graver sig ind i jordens søjle og udløser metangasser. I Sydamerika begynder de ellers fredelige hvaler at gå til angreb på skibe med store dødstal som følge.

I romanen følger vi flere forskellige involverede personer, der befinder sig mange forskellige steder i verden. Primært følger vi Norge Sigurd Johansson, mens vi i Canada følger Leon Anawak. Gennem deres øjne oplever læseren processen frem til, at man for alvor finder ud af at der ER noget galt i havene. Menneskeheden udfordres af en mystisk, intelligent livsform fra havets bund.

Det er ikke hver dag man kommer ud for en tysk sci fi roman. Når der endelig dukker én op af slagsen, må man sige at det er gjort med stil. Her får vi serveret en murstensroman af format, som ’Den femte dag’ med sine små 1000 sider fylder.

’Den femte dag’ udkom på tysk i 2004 og er allerede nu en international bestseller. Desuden er bogen solgt til filmatisering i USA, hvor det er Uma Thurman der skal instruere filmen.

Hvis man er glad for at læse bøger af Michael Crichton, vil man blive meget begejstret for denne roman, som af flere betegnes som en maritim sci-fi-øko-thriller.

Som situationen er i verden lige nu, med klimaforandringerne, CO2-udslip og vores rovdrift på havene for bare at nævne et par eksempler, er det ganske passende, at der nu udkommer en ”økologisk” roman om emnet. Bogens hovedtema er meget oppe i tiden, nemlig hvor længe vi kan blive ved på denne måde, før naturen svarer igen?

Tag et par dage eller tre ud af din sommerferie til at læse denne, på flere måder, storslåede roman. Herefter kan du kun glæde dig til filmatiseringen!