Den døde zone af Stephen King

Oprettet: 22.06.2010 - 21:05

Bog: "Den døde zone" af Stephen King

Efter et biluheld opdager en ung amerikansk lærer, at han er blevet clairvoyant og bl.a. kan forudse en uhyggelig politisk udvikling.

Stephen King
Artia

Johnny Smith lever et godt liv. Han er kæreste med Sarah, er glad for sit job som lærer og alt er fint. Men en aften efter en hyggelig tur i tivoli kommer han ud for et grimt uheld, som sender ham i coma i mange år. Da han vågner op er alt anderledes. Sarah er blevet gift, Johnnys mor er død – og Johnny har fået en underlig evne. Når han rører ved folk, kan han nogen gange se glimt af deres fremtid!

I starten giver det Johnny en uvelkommen berømmelse, men det lykkes ham at finde ro, da han flytter ud på landet til sin far. Men en dag møder han er kendt politiker, som går efter at vinde præsidentvalget, og da Johnny rører ved ham, får han et glimt af en meget ubehagelig fremtid. For Greg Stillson er en mand med hemmeligheder, ingen kender til.

Nu må Johnny så overveje dilemmaet: hvis du kunne rejse tilbage i tiden og slå Hitler ihjel, før han kom til magten – ville du så gøre det?

“Den døde zone” er en fremragende roman. Stephen King beskriver skræmmende, hvordan det må være at vågne op efter mange år og opdage, hvor meget verden har forandret sig. Johnny befinder sig næsten i et helt andet univers, og hans ny evne hjælper ikke det mindste på at få ham til at føle sig tilpas. Og tankeeksperimenet om man kan redde verden ved at slå en anden ihjel, er rigtig interessant stillet op.

Bogen er filmatiseret af David Cronenberg i 1983.