Den danske lokkedue af Henrik Brun

Oprettet: 27.06.2011 - 08:48

Bog: "Den danske lokkedue" af Henrik Brun

Krimi - Den tidligere lidt slidte krigsreporter Ketil Brandt befinder sig pludselig fanget i et plot med sprængbare ingredienser som menneskehandel, trafficking og centraleuropæisk korruption<

Henrik Brun
Turbine

Gedigen og spændende ny dansk international thriller, som med det tidligere Jugoslavien som kulørt baggrund. sætter fokus på menneskesmugling, trafficking og kriminelle elementer.

Ketil Brandt er tidligere krigskorrespondent, og i den position leverede han bl.a. masser af artikler fra det borgerkrigsramte Jugoslavien. Efter krigen blev han efter en voldelig batalje med en spindoktor fyret fra sit job og er nu parkeret bag et skrivebord i Københavns Lufthavn.

Under krigen blev Ketil gode venner med den danske nødhjælpschauffør Michael Jensen, og i forbindelse med en bryllupsinvitation hos nogle tidligere venner i Kroatien beslutter den noget desillusionerede journalist at slå to fluer med et smæk og besøge sin gamle ven.

Michael blev boende i Slovenien efter krigen, blev gift med en lokal, og har siden kørt som chauffør for en stor varehuskæde.

Inden Ketil når frem til Slovenien, bliver Michael imidlertid myrdet, og det viser sig nu, at han tilsyneladende har haft et bijob som chauffør for laster af smuglervarer, herunder mennesker.

I Slovenien vikles Ketil hurtigt ind i et spil mellem politiet, den slovenske efterretningstjeneste og forbryderne. Politiet bruger Ketil som lokkedue i bestræbelserne på at få opklaret sammenhængen i sagen, men samtidig indleder Ketil sin egen efterforskning, og hertil får han hjælp af den sexede og hårdkogte journalist Ines Sivonik.

Forfatteren, som er udlandsredaktør, debuterer med denne krimi, og det er han sluppet særdeles hæderligt fra.

Der er fuld fart over feltet, og den lidt afdankede men velmenende journalist er et sympatisk bekendtskab. Sproget er hurtigt og præcist, beskrivelserne nøgterne og konkrete, og historien hænger fint sammen.

Journalistens trang til at beskrive alt i mindste detalje har dog nok gjort romanen en anelse for lang, men omvendt får man god besked og baggrundsviden om krigens Jugoslavien og forholdene i de nye lande, og det er ikke så ringe endda.

Romanen skulle være første del af en trilogi, og det kan man da kun være tilfreds med.