Den andens liv af Kirsten Jacobsen

Oprettet: 10.03.2016 - 18:07

Bog: "Den andens liv" af Kirsten Jacobsen

Lutz Volke (f.

Kirsten Jacobsen

De fleste mennesker over 35 kan huske hvad de lavede den 9. november 1989; det var den dag Berlinmuren faldt og mange millioner østtyskere nu endelig kunne få friheden til at rejse hvorhen de ville, til at sige hvad de ville og til at kritisere det kommunistiske styre uden at risikere alvorlige repressalier for sig selv eller for familien.

Selvom Tyskland er et af vores nabolande er det nok de færreste danskere, der kan sætte sig ind i, hvordan det er at leve i et diktatur, hvor staten dikterer hvad du skal mene, bestemmer hvor du må bo, hvilken uddannelse du må tage og hvilket arbejde du kan få.
Man kan dog blive klogere på, hvordan det var at leve i DDR frem til murens fald hvis man læser “Den andens liv”, der er en øjenvidneberetning, hvor tyskeren Lutz Volke fortæller om sit liv, herunder især sit arbejdsliv og familieliv, i DDR.

Lutz Volke er født i den tyske industriby Magdeburg i 1940, og han har således oplevet at bo samtlige 28 år i DDR indtil muren faldt.

“Da Muren faldt, ringede nogle af vores venstreorienterede venner fra Skandinavien til os og græd af sorg over, at deres socialistiske mønsterstat DDR var brudt sammen. Min kone og jeg græd også, men af glæde, fordi et diktatur og gråt mangelsamfund var kollapset, og fordi vi endelig kunne sige højt, hvad vi mente. Jeg tror ikke, at mennesker, som selv er opvokset i frihed, kan sætte sig ind i, hvordan det er at leve i et diktatur.” (Fra bogens bagside)

Lutz Volke bliver uddannet fra universitetet i nordiske sprog og får blandt andet fornøjelsen af, at oversætte Klaus Rifbjergs bøger til tysk.

Via sit arbejde får Lutz Volke ved sjældne lejligheder muligheden for at rejse til Danmark, selvfølgelig uden at kunne tage sin kone og børn med på rejsen, for ellers var han nok deserteret for at kunne blive boende i vesten.¨

Under disse rejser bliver Lutz Volke venner med Klaus Rifbjerg og han får indblik i, hvordan livet leves i et frit land.

Tilbage i Tyskland lever Lutz Volke som de fleste østtyskere: man stoler ikke på nogen, man lider under manglen på ordentlige varer og man er psykisk ved at gå op i limningen fordi man ikke er herre over sit eget liv og ikke kan rejse hvorhen man vil uden at “Das Vaterland” holder øje med en.

“Den andens liv” er en spændende og lærerig beretning om, hvordan det påvirker det enkelte menneske, familielivet, erhvervslivet og hele samfundet at leve i proletariatets diktatur.  Man kan både kalde bogen for en biografi, et historisk vidnesbyrd og en bog om hvordan et samfund psykisk kan nedbryde sin egen befolkning.

Bogen er et indblik i en mørk periode i nyere tysk historie, som vi alle burde læse mere om for at blive klogere på hinanden og for at minde os selv og hinanden om, at et diktatur aldrig – og jeg mener aldrig – kan blive en ønskværdig styreform.

Bogen er let læst, men sent glemt. Det er en spændende bog, der sætter fokus på væsentlige emner, og jeg kan derfor kun anbefale andre at læse “Den andens liv”.