Déjà-vu af Laila Ingrid Rasmussen

Originaludgave: 1994

Laila Ingrid Rasmussen
1994
Valby : Borgen

En storbyroman, der foregår i det indre af København og i kvarteret omkring Christiania i begyndelsen af 1990erne. Den rummer miljøer og personer, hvor drugs, sex og computerspil spiller en vigtig rolle.

Anbefalet af bibliotekar Agnes Tegen Kristensen

Dette er Laila Ingrid Rasmussens debutbog fra 1994. Hun skildrer her det miljø, hun selv er vokset op i, og som hun kender så godt. Tidsmæssigt strækker romanen sig over et år og den skildrer en ung mand, og de personer han i løbet af denne periode kommer i kontakt med: Der er f.eks. lillebroderen Carl, som er helt vild med computerspil, der er tvillingeparret Mike og Martha, som han møder på værtshuset Déjà-vu, og der er Niklas, der kun har ét i hovedet – nemlig sex.

Den unge mand tumler ind og ud af de kriminelle og mørke miljøer i storbyen, hele tiden er han på jagt – for det meste efter drugs – og han møder en række lidt tvivlsomme personer.

I bogen er der passager, der lige så vel kunne foregå den dag i dag: ”Jeg løb forbi et større opløb af hætteklædte demonstranter foran noget der så ud til at være et nedlagt varehus. Murbrokker, brosten, flasker, hvad fanden ved jeg, det hvirvlede gennem luften, og jeg husker at jeg ikke havde lyst til at standse men jeg gjorde det alligevel.”

Vi møder også helt dagligdags situationer, f.eks. skildres små nabostridigheder, livet på caféerne og gallerierne.

Pigerne spiller en væsentlig rolle i den unge mands liv, især fotografen Pernille, hvis telefonnummer han finder i en tilfældig telefonboks og pigen Lilly, som han møder på værtshuset Déjà-vu.

Mens den unge mand prøver at finde en eller anden form for sammenhæng i sit liv, sker der nogle mord i en park i det indre København, og situationen bliver mere og mere tilspidset. Det ender med et drama i og omkring værtshuset Déjà-vu.

Laila Ingrid Rasmussen nærmer sig i sin debutbog en jargon og et sprog i stil med Dan Turèlls. Der er megen intensitet i denne bog. Den er en vigtig brik i tidsbilledet af 1990ernes København. Den favner hele den mørke side af storbymiljøet.

Rasmussen, Laila Ingrid: Déjà-vu. Borgen, 1994. 143 sider

Læs også portrættet af Laila Ingrid  Rasmussen på Litteratursiden.dk -