Decembers grønne mørke af Per Gammelgaard

Originaludgave: 1993

Per Gammelgaard
1993
Hovedland

De er vedkommende, de er realistiske og ind imellem er de også smukke og morsomme, Per Gammelgaards noveller; der er 15 af dem, og de foregår alle i Nordjylland, i egnen omkring Frederikshavn.

Anbefalet af bibliotekar Birgitte Tindbæk, Gentofte Bibliotekerne

Lån bogen på Bibliotek.dk

Højtiden nærmer sig, og mennesker skal komme hinanden ved, skal være noget for hinanden – det er jo hjerternes fest! Og det gælder også dem, for hvem tilværelsen går sin skæve gang, dem for hvem julens glæder viser sig at være decemberkulde.

Og dem er der mange af i disse historier, også rigtig meget skæv julestemning. Vi er meget langt fra Morten Korch og ”Ved julelampens skær” – langt fra julefred og –idyl! I stedet er der tab og skuffelser, nederlag og nederdrægtigheder, der er gru, angst, børn, gamle og senile, alle livets aldre med (høj)tiden til fælles. Men selvom personerne er forkomne, forkuede, egoistiske, selvom hver fortælling har sin menneskelige tragedie, sin mangel på liv, er det ikke altid tragisk læsning. Der er også barok humor, spiritus og erotik!

Der er f.eks. historien om et langt rær af en bibliotekarstuderende, der ender som julemand og får nyt mod på livet og forelsker sig, mens hans forældre fortsætter med at dyrke ham som baby på video!
Der er Harald, der har sin kone på kirkegården og bringer hende et hjerte af mos i stedet for det, der gik i stå!
Og den gamle kvinde, der er endt på plejehjemmet og i anledning af julen får kortvarigt besøg af sønnen, der propper en æske kattetunger i munden på hende, hvorefter han gennemroder hendes gemmer. Da han ikke finder penge, skrider han igen!
Livet i Danmark i 1990’erne ??

Selvom der er langt imellem samvær og varme for Per Gammelgaards personer, er hans historier på én gang barsk og let læsning. Forfatteren har et godt øre for særheder, der er mange fine typer, særlig blandt de gamle og stor følelsesmæssig indsigt i det senile sind. Utraditionelle julefortællinger eller bare en stærk jysk novellesamling?

Den fortjener ihvertfald at blive læst – på alle tider af året og også øst for Lillebælt!!

Hovedland, 2002. 215 sider