De usynlige brødre af Kurt Aust

Oprettet: 21.04.2008 - 12:06

Bog: "De usynlige brødre" af Kurt Aust

Den unge succesrige forlagsredaktør Mai-Britt Fossen begår pludselig selvmord på en parisisk café. Hendes eksmand Even Vik gransker i sagen, der har spor tilbage til Isaac Newton

Kurt Aust
Århus : Klim

Efter en række historiske krimier overrasker den dansk/norske forfatter med en nutidsthriller om koder og alkymi med rødder tilbage til Isaac Newton.

En kvinde tager livet af sig på en fortovscafe i Paris, foran øjnene på de chokerede cafegæster sætter hun en pistol for munden og trykker af. Kvinden er Mai-Britt Fossen, forlagsredaktør, gift og mor til to små børn. Hendes mand Finn-Erik påstår at ægteskabet var lykkeligt.

Maibritts eksmand, den excentriske matematiker Even Vik, bliver imidlertid mere og mere overbevist om at hun ikke frivilligt tog livet af sig. Han rejser til Paris hvor han opdager at Mai-Britt var i gang med at skrive en biografi om videnskabsmanden Isaac Newton – ikke om ham som videnskabsmand, men om hans ukendte sider. Den berømte mand levede et gådefuldt dobbeltliv med hemmeligheder som kunne berøve ham frihed og ære - og i værste fald livet hvis de blev opdaget. Men hvorfor måtte Mai-Britt dø på grund af 300 år gamle hemmeligheder, og hvorfor lagde hun en kabale lige før hun skød sig.

Endnu en bog i bedste 'Da Vinci-stil' - lige dele matematikopgave, historietime og krimimysterium, og er man til lærde mysterier, hemmelige selskaber, mystiske beskeder og kryptiske koder, så er der stof for alle pengene.

Kurt Aust er en glimrende forfatter med en ganske ferm evne til at skrue et godt plot sammen, og uden at skynde sig på nogen måde bygger han en historie op som bliver mere og mere uhyggelig.

Det der dog især gør denne bog interessant og til noget helt særligt, er personbeskrivelserne og især beskrivelsen af Even Vik der er en fascinerende variation over temaet: Den gale, forrykte videnskabsmand. Han brænder for matematik og videnskabelig fornuft, men er samtidig besat af tal og ser numeriske mønstre og systemer overalt. Han er på en gang det romantiske geni, som har lige så store gigantiske evner, som han har laster- laster som kommer til udtryk i form af et udpræget stofmisbrug og hang til vold.

Man kommer faktisk til at holde af denne komplicerede person, og mon ikke der kommer flere bøger med ham som hovedperson, og Kurt Aust, ja han kan sagtens måle sig med de store engelske og amerikanske forbilleder.

Oversat fra norsk af Ib Høy Hansen efter 'De usynlige brødre'. Klim, 2008. 343 sider.