De ukuelige af Joss Whedon

Oprettet: 12.01.2009 - 12:38

Bog: "De ukuelige" af Joss Whedon

Tegneserie - Superheltene i X-men-gruppen er på vej til planeten Breakworld for at forhindre magthaverne her i at ødelægge Jorden.

Joss Whedon
Tue Gaston
G. Floy Studio

En af årets absolut bedste tegneserieudgivelser afsluttes på særdeles fornem vis med dette fjerde og sidste bind i serien.

Et egentligt handlingsreferat for dette bind af serien vil jeg ikke rode mig særligt langt ind i, både for ikke at afsløre for meget af handlingen, men også fordi begivenhederne er knyttet så fast til hele serien, at det ikke vil give nogen mening at forsøge. Dog skal jeg endnu en gang på det kraftigste henstille læseren til at genlæse de tre forrige bind. Har man ikke begivenhederne i disse bind present, vil man være håbløst fortabt.

Rumvæsenet Ord fra planeten Breakworld er kommet til jorden for at udrydde X-men, fordi det er blevet spået, at et af medlemmerne af X-men skal ødelægge hans verden. Ords jagt på X-men truer faktisk også hele jordens eksistens, og S.H.I.L.D. transporterer i bogstaveligste forstand problemet væk fra jorden ved at flytte den afgørende kamp over på Breakworld.

Ingen, der har læst mine tidligere anmeldelser af serien, kan være i tvivl om, at X-men er en af mine helt store favoritter. Denne 4-binds udgave er simpelthen fremragende og forlener sin læser med det strøg af magi og fantasi, som egentlig kun kommer til udtryk i de originale ældre historier. Det er på en gang en meget klassisk og en meget moderne tegneserie, som både har appel til den "gamle" tegneserielæser, men også har noget at give den læser, som måske ikke læser tegneserier så tit.

Både tekst og illustrationer har jeg tidligere udtrykt min uforbeholdne beundring for, men dertil skal lægges, at dette fjerde bind i sjælden grad formår at samle alle trådene og løfte hele historien op i en højere dimension.

Jeg kan kun anbefale at få fat i alle fire bind, sætte en hel aften af, og så ellers give sig god tid til at nyde - nyde den perfekte og spændende historie, nyde de fine personkarakteristikker, nyde de flotte illustrationer og nyde samspillet mellem tekst og billede.

Garantier kan det være svært at udstikke, når det drejer sig om smag og læsning, men serien er i mine øjne så tæt på at være et mesterværk, at jeg egentlig godt tør vove pelsen: Læs serien, og du vil få en af de helt sjældne læseoplevelser.