De kosmikomiske historier af Italo Calvino

Oprettet: 14.11.2011 - 10:49

Bog: "De kosmikomiske historier" af Italo Calvino

Qfwfq har været altid - selv før universets skabelse - og i en række fortællinger gengiver han forskellige faser af tilblivelseshistorien og teorier om fremtiden

Italo Calvino
Lene Waage Petersen

Den indflydelsesrige italienske forfatter Italo Calvino er et herligt og finurligt litterært eksempel på smal litteratur, der samtidig kan læses af primært voksne men også børn.

Calvino’s samling af historier udkom på italiensk i årene 1965-1968, og som titlen antyder leger forfatteren med det amerikanske ord for tegneserie, nemlig comics.  ’De kosmikomiske historier’ er tydeligt præget af Italo Calvinos blik og sans for det skæve og utilpassede i tilværelsen, for de lidt aparte eksistenser og for den fantastiske historie.

I ’De kosmikomiske historier’ præsenterer fortælleren med det underlige navn Qfwfg, læseren for et eventyrligt og besynderligt univers med rødder i blandt andet biologien og astronomien. En slags skabelsesberetning befolket med fantasifulde væsner med ditto navne, med egenskaber og evner som kun findes i drømme og eventyr fortalt kort og morsomt. Så kort kan Calvinos historier beskrives.

Italo Calvinos lette og morsomme blandingsbatteri af science fiction, humanisme og vild fantasi er en udsøgt fornøjelse at læse, ja en nærmest zen-buddhistisk oplevelse. Når det så er sagt, kan heldigvis det meste og væsentligste af Italo Calvinos forfatterskab læses på dansk, blandt andet er hovedværket ’Hvis en vinternat en rejsende’ just blevet genudgivet. Nye læsere af italo Calvino kan med held og fornøjelse starte med nærværende samling historier.