De hjemløse af Yiyun Li

Oprettet: 17.02.2010 - 12:19

Bog: "De hjemløse" af Yiyun Li

Stærk roman fra 1970'ernes Kina; i Mudderflodens By skal den unge kvinde Gu Shan henrettes for sin kritik af Kulturrevolutionen - Forældrene tror sig alene med deres sorg, men henrettelsen får vold

Yiyun Li
Ellen Boen

Vidunderligt velskrevet historie om kinesiske skæbner

Kina. 1979. Mao har været død i næsten tre år. Frihed og demokrati vinker måske forude, men ikke umiddelbart til indbyggerne i den grå og deprimerende triste Mudderflodens By. Flertallet hutler sig igennem dagene iført mao-jakker og grå kasketter. Livet byder mest på udfordringer som at finde kul og mad.

Men så sker der noget! En ung kvinde skal henrettes, og offentligheden er selvfølgelig inviteret. Skoleklasser marcherer forventningsfulde af sted i snorlige rækker.
Kvinden var tidligere fanatisk Mao-tilhænger, men en politisk gnist i en anden retning end kommunismen koster hende nu livet. Hendes forældre bor i byen og dukker skamfuldt hovederne. Faren var lærer og føler sig mest skyldig, fordi han lærte sit barn, at hun skulle tænke sine egne tanker.

Henrettelsen er fortællingens røde tråd, hvorfra der bliver spundet små sidehistorier, der både er sørgelige, finurlige, morsomme og skræmmende. Historierne tager mest afsæt i byens krøbling, den 12 årige Nini; byens smukke nyhedsoplæser, som har giftet sig til penge; den kloge dreng Tong, der drømmer om at forudsige vejret; og den afstumpede original Bashi, som bruger det meste af sin vågne tid på sparke hunde, lyve og drømme om den kvindelige anatomi.

’De hjemløse’ er en helstøbt og mesterlig fortælling, der både rummer et skælmsk blik i øjet, hjerte og klogskab. Handlingen snor sig mellem sine skæbner. Historierne og personerne er levende og griber ud efter læseren.  Det hele er kogt sammen med et lækkert og friskt sprog, som både er billedskabende og sanseligt.
Kinas historie rummer masser af smerte og forundring. Forfatteren Yiyun Li er selv vokset op i Bejing under Kulturrevolutionen, og hendes fortællinger er udgivet over hele verden.