De forhadte af Christian Mørk

Oprettet: 19.09.2013 - 13:21

Bog: "De forhadte" af Christian Mørk

Da familien Brodersen begynder at sælge legetøjsbiler til tyskerne i 1938, påtager de sig også uafvidende et medansvar for krigen.

Christian Mørk
Politiken

’De forhadte’ er en usammenhængende og lidt ligegyldig roman om Danmark under 2. Verdenskrig.

Historien starter som en tilståelse. En tilståelse af en families medvirken i drab af tusindvis af mennesker. En tilståelse for forbrydelser ingen har taget ansvar for. øKaj Brodersen er en gammel mand, da han efter søsteren Elses død, beslutter sig for at finde beviser for sin families medvirken under 2. Verdenskrig. Mens han leder efter håndgribelige beviser, foldes historien langsomt ud for læseren.

Historien tager sin begyndelse i 1938. Kajs far, en simpel dørsælger, får den første spæde idé om et sælgereventyr, der får vidtrækkende konsekvenser for hele familien. Hans kammerat Gustav har lavet en lille mekanisk legetøjsbil, og denne bil sætter gang i drømmene, for Hr. Brodersen vil lave en legetøjsfabrik og sælge bilen vidt og bredt.

Langsomt får han kontakt til tyske legetøjsfabrikanter, og snart er hele familien plus Gustavs familie rodet ind i et eventyr, der hurtigt udvikler sig til et mareridt. Familierne bliver sat i forbindelse med de største krigsforbrydere og koncentrationslejre, mens de selv fester og drikker champagne.

Historien folder sig langsomt ud, og kun hen ad vejen opdager læseren egentlig, hvor involveret familien er i de tyske begivenheder. Jeg synes desværre ikke, at historien hænger helt sammen. Handlingen er meget lang tid om at tage form, og der er mange begivenheder, der forekommer for usandsynlige til, at man vil godtage præmissen. Eksempelvis møder hovedpersonen mange af de højtstående tyske krigsherrer sådan mere eller mindre tilfældigt, og meget små detaljer huskes,1 til trods for at hovedpersonen er en meget gammel mand.

Jeg var ok underholdt, mens jeg læste bogen. Desværre blev læserytmen og oplevelsen forringet af et lidt rodet udtryk, og bogen fremstår lidt ligegyldig.