De fem du møder i himlen af Mitch Albom

Oprettet: 13.03.2006 - 13:05

Bog: "De fem du møder i himlen" af Mitch Albom

På sin 83 års fødselsdag dør Eddie, da han i forlystelsesparken forsøger at redde en lille pige; i livet efter døden lærer han, at himlen ikke er paradis men et sted, hvor man af 5 personer får for

Mitch Albom
Per Vadmand
2005
Aschehoug

Lille, men tankevækkende roman om de store spørgsmål i livet – og i døden.

Hvad er meningen med det hele?
Det er jo et stort spørgsmål. Et spørgsmål, som sikkert har pirret og plaget os alle fra tid til anden. Tankeeksperimentet og håbet i denne roman er, at alt, der er sket i vores jordiske liv, vil blive forklaret i efterlivet.

I romanen følger vi den 83 årige Eddie før og efter hans død. Eddie dør ved en ulykke på sin 83 års fødselsdag, og til sin store forundring vågner han op i den forlystelsespark, hvor han har arbejdet det meste af sit voksne liv. Men forlystelsesparken ligner ikke sig selv - eller rettere, den ser ud, som den gjorde for mange år siden. Det gør Eddies krop også, han har ingen smerter, og han kan for første gang i over 70 år løbe.

Eddie møder en mand, hvis skæbne han har haft stor betydning for. Manden forklarer, at han er den første af fem personer, Eddie skal møde i himlen. Det er fem personer, hvis skæbne han på en eller måde er forbundet med. Fem personer som repræsenterer en lærdom og en del af forklaringen – den store forklaring på hvorfor livet var, som det var.

Beskrivelserne af de fem møder er meget rørende og til tider også ganske barsk. Eddie er krigsveteran, og fra sin tid som krigsfange har han minder, som han aldrig har delt med nogen før nu efter sin død.

Eddie har også mange andre smertelige minder, som han i livet har forsøgt at arbejde sig væk fra med en kur bestående af daglig trummerum. Så der er mange knuder der skal løses op for.

En bog som denne kunne let være kravlet over kvalmegrænsen, men det gør den ikke. "De fem du møder i himlen" er en fin og tankevækkende lille bog, fuld af varme og kærlighed.

Oversat af Per Vadmand. Aschehoug, 2005. 156 sider. Kr 179,-