De faldne kvinders hus af Anita Shreve

Oprettet: 07.09.2000 - 08:00

Bog: "De faldne kvinders hus" af Anita Shreve

I begyndelsen af 1900-tallet bliver den purunge Olympia gravid med en gift mand. Barnet bortadopteres, og først senere får Olympia kræfter til at kæmpe for kærligheden til sit barn

Anita Shreve
2000

Lån bogen på

Året er 1899 og Olympia er 15. Hun er sammen med sine forældre taget ud til deres sommerbolig - et gammelt kloster - ved kysten i New Hampshire. Faderen er forlægger og der kommer mange spændende og interessante mennesker på besøg, bl.a. en læge. Han er selv er ved at bygge en feriebolig i nærheden så han er sammen med familien indlogeret på et hotel og besøger derfor Olympias famile.
Efter et par besøg forelsker Olympia og lægen sig i hinanden - han er 40 og den efterfølgende skandale ødelægger flere familier.
Anita Shreve har endnu en gang skrevet en dejlig bog - klog på mennesker og med stor underholdningsværdi. Romanen er en moderne udgave af Hawthorne's "Det flammende bogstav" men ender heldigvis med en slags lykke.

Lindhardt og Ringhof, 2000 - 426 sider

Andreas Kommode - 7. september 2000