De dødes hvisken af Simon Beckett

Oprettet: 20.04.2009 - 11:21

Bog: "De dødes hvisken" af Simon Beckett

Krimi, hvor David Hunter under genoptræning i Tennessee blandes ind i en makaber sag om en seriemorder, der meget intelligent bringer efterforskerne på vildspor

Simon Beckett
Poul Bratbjerg
Lindhardt & Ringhof

En smart psykopatisk massemorder driver gæk med efterforskerne i denne åndeløst spændende thriller, hvor der ikke spares på ligene.

Britiske Simon Beckett har slået sit navn fast i krimingenren. Dette er den tredje selvstændige bog i serien om den retsmedicinske antropolog David Hunter.

Beckett er ikke bare en god spændingsforfatter. Han formår også at skabe atmosfære i sine krimier. I de to første bøger fik vi indblik i livet i en lille landsby i Norfolk og på en afsides ø i Hebriderne. I denne bog er vi i det det solbeskinnede Tennessee.

Hovedpersonen, den traumatiserede David Hunter, beskrives vedkommende fra flere vinkler, og hans udvikling følges bedst ved at læse bøgerne i rækkefølge. Også det syge, forvrængede sind har Becketts interesse. Ikke mindst i denne bog, hvor psykopaten kommer til orde i flere passager.

Vel er Beckett ikke helt i samme klasse som Patricia Cornwell - endnu – men de mange obduktionsscener viser, at han har sat sig grundigt ind i emnet, og han opretholder en sober tone i beskrivelsen af de ulækre, retsmedicinske detaljer.

Hunter er aldrig helt kommet sig over tabet af sin hustru og lille datter i en bilulykke. Efter en psykopatisk seriemorderskes bestialske knivoverfald på ham tager han imod en invitation fra sin gamle lærer og mentor i Tennessee. Opholdet indebærer bl.a. studier på en såkaldt Body Farm, et bizart område, hvor der forskes i, hvor hurtigt lig forrådner under forskellige forhold. Et mærkeligt sted at rekreere sig, skulle man mene, men det går fint, lige indtil Hunter modvilligt trækkes ind i opklaringen af en række mystiske og grusomme mord.

Der viser sig at være en psykopatisk seriemorder på spil med en sygelig besættelse af døden. Det er tydeligvis en, der ved noget om retsmedicin, og den viden bruger han til at forvirre efterforskerne. Der lægges passende spor ud undervejs, og spændingen stiger støt og kulminerer med en overraskende drejning.

Simon Beckett bryder måske ikke ligefrem nyt land i thrillergenren, men han er en gedigen spændingsforfatter, som jeg gerne hører mere til. Hans hovedperson slås stadig med fortidens spøgelser, og den smukke seriemorderske fra bind 2 er på fri fod, så mon ikke der er stof til flere bøger om den traumatiserede retsmediciner?