De 39 trin af John Buchan

Oprettet: 01.08.2007 - 12:06

Bog: "De 39 trin" af John Buchan

Spionhistorie fra tiden lige før 1;  verdenskrig -  Richard Hannay bliver pludselig involveret i mord og kupplaner - Han jages både af fremmede agenter og politi.

John Buchan
1973
Borgen : i samarbejde med Nyt Dansk Litteraturselskab

Herlig spion-klassiker fra 1915, fuld af farverige optrin, maleriske typer og patineret spænding.

Anbefalet af bibliotekar Birgitte Tindbæk, Gentofte Bibliotekerne

Foregår umiddelbart inden 1. verdenskrigs udbrud i 1914 og kan – måske – betegnes som datidens James Bond? Helten, mineingeniør Richard Hannay, er en engelsk gentleman, som nylig er hjemvendt fra kolonierne.

Han  tilhører den kategori af helte, som af en litteraturkritiker er blevet kaldt ”clubland heroes: unge, muskuløse mænd, der holdt til i Londons West Ends mere eksklusive klubber, ærede kvinden, var kendere af vin og mad, elskede en revolverduel med deres fjender, og som betragtede penges tilstedeværelse som noget selvfølgeligt. De var antisemitter og nærede en mild foragt for alle de 'foreigners', der var så uheldige at være født syd for Alperne!” (citeret fra anm. i Berlingske Tidende 1966)

Hannay keder sig i London og griber begejstret chancen for at redde fædrelandet, da han møder en mystisk fremmed, som fortæller ham om en spionorganisation og samtidig antyder, at der vil finde en tophemmelig aktion sted, og at det er Englands sikkerhed, der står på spil.

Manden myrdes i Hannays lejlighed, og Hannay må flygte til det skotske højland for at undgå politiet, der mistænker ham for mordet og fra spionerne, der jagter ham for at slå ham ihjel, fordi han ved for meget.

Han kastes nu fra den ene fortvivlede livsfare til den anden, fra den ene højdramatiske  begivenhed til den anden, og han klarer mirakuløst enhver situation. Han er også på ganske snedig vis i stand til at dechiffrere de koder, der giver adgang til informationen om den fatale aktion.

Disse begivenheder er optakt til 1. verdenskrig, og set fra britisk hold er hovedfjenden tyskere, her skildret som dæmoniske uhyrer med iskold udstråling og næsten overmenneskelige evner eller som fede og primitive! – tyskere, som pønser på et hemmeligt komplot, der truer selve Englands forsvar.

John Buchan, alias australskfødte Lord Tweedsmuir, var jurist og  politiker og leder af informationstjenesten og senere efterretningstjenesten under 1. verdenskrig. Han endte som generalguvernør over Canada og døde i 1940.

Han har skrevet en underholdende historie, spændende, romantisk og naiv, i stil med min barndoms Kaptajn Marryat, Robert Stevenson og Jules Verne. Henlagt til en anden tid, hvor man kunne sætte pris på en fuldendt og kreativ forklædning og på den teori, at hemmeligheden bag alle virkeligt store forbryderes succes ligger i den banale, selvfølgelige optræden!

Bogen har klassikerstatus og er stadig værd at læse som hyggelig og åh, så britisk, underholdning, der oser af atmosfære og af krydret skotsk naturs vildmoser og heder. Bogen er faktisk spændende og interessant, fordi den var én af de første spionromaner, og den bør selvfølgelig læses netop som en historie fra dengang.

”De 39 trin” er filmatiseret flere gange, mest berømt af Hitchcock i 1935, en spændende, morsom og raffineret version, som egentlig kun har titel og idé fælles med bogen.

Buchan, John: 'De 39 trin'. Oversat fra engelsk Chr. Dahlerup Koch efter ' The thirty-nine steps'. Schønberg : i samarbejde med Nyt Dansk Litteraturselskab, 1989. 173 sider. Originaludgave 1915

Lån bogen på Bibliotek.dk