David Bowie

Oprettet: 10.01.2017 - 11:03

Bog: "David Bowie" af Jan Poulsen

Om David Bowies (f. 1947) mange ansigter og udtryk, om musikken, filmene og billedkunsten, om succes og seksualitet, om fiasko og frustrationer.

Jan Poulsen

David Bowie's sidste mesterværk Blackstar udkom i januar 2016. Få dage efter kom meddelelsen om hans død - uden angivelse af tidspunkt og sted...

I maj 2016 udgav Gyldendal en opdatering af Jan Poulsens biografi om David Bowie.
Biografien er nu i tre udgaver med titlerne:

David Bowie. Station to Station (2006)
David Bowie. Station til station mod den næste dag (2013)
David Bowie. Starman 1947-2016 (2016)

Jan Poulsen var 13 år, da han oplevede Bowies første koncert i Danmark, og biografiens Intro indeholder en jeg-fortælling om den store begivenhed. Derefter følger redegørelser for, hvor David Bowie befandt sig, på hvilket tidspunkt, sammen med hvem og i hvilket musikprojekt. Bogen består af 464 sider, hvoraf de sidste 70 er værkfortegnelse, danske koncerter og referencer. Sobert og gedigent.

Biografien er opbygget som en rejse gennem steder under kapitlerne: Swinging London, Rummet, Glam City, Soulville, Berlin, Ingenmandsland, Forstaden, Junglen og New York, som indgår i alle udgaver - sammen med et Danmark-kapitel, hvori Poulsen beretter om Bowies færden i Danmark - og danskeres relationer til ham.

2016-udgaven omfatter desuden kapitlerne De tavse år, Den næste dag og "My death waits..."

Ved læsning af biografien fra ende til anden fås en følelse af at rejse med Bowie. Spækket med årstal og personligheder omkring ham. Bemærkelsesværdige er fortællingerne om Coco, hans personlige assistent gennem 42 år. Den loyale kvinde bag manden!

Også jeg var tilstede ved Bowies første DK-koncert. Mine oplevelser er forbundne med lydene af instrumenterne/ordene, klangvalg og tolkning af teksterne. Selve den formidable kunst. Kamæleonens usammenlignelige livsværk. Dette kunstneriske fortolkningsaspekt fylder ikke meget i bogen. Den er koncentreret om fakta - med gode billeder og tilhørende fortællinger.

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

Anmeldelse af Blackstar-video:

Blackstar-Videoen indledes med, at en halebesat kvinde går gennem Villa of Ormen (Slangens Bosted / Anti-Paradis?). Hun går gennem øde landskab til en forladt rumdragt/robot/videnskabs-uniform. Bag visiret/skjoldet finder hun et ædelstenskranium.

Senere samles 13 kvinder/klanmødre? om Kraniet, og Bowie synger:

"On the day of execution only women kneel and smile..."

På dagen for fuldbyrdelsen/henrettelsen/forvandlingen korsfæstes 3 ikke-seende fugleskræmsel-mænd.
Hvem?
Forfængeligheden, Grådigheden, og Misundelsen ???

Kan disse scener forbindes med myterne om De 13 Oprindelige Klanmødre?
Myten om Skildpadde-Øen omfatter et sagn, der fortæller om de 13 klanmødres ædelstensbesatte kranier, de krystalliserede kranier/livmødre, hvori livskraften/urformen beskyttes.
Hvis livet skulle komme på afveje, så skal klanmødrene samles, forene deres krystalvisdom og genoplive kærligheden til Moder Jord og Det Harmoniske Hellige Liv.

The Thin White Duke kamæleoniserede sig til Blackstar, denne viise, selvironiske kunstner, der ville vise os, hvor langt ude vi er. Med den sprødeste stemme sang han om stjernemanden, der ville Den Store Sandhed (talking tall), hvor andre lyver (lie):

"How many times does an angel fall?
How many people lie instead of talking tall?
He trod on sacred ground, he cried loud into the crowd
I 'm a blackstar..."

Se også Arven efter David Bowie.

Blogindlæg: Ny skønlitteratur - oktober 2016

03.10.2016 - 10:44 - Marit