Date med en engel af Ronnie Andersen

Oprettet: 28.01.2008 - 13:06

Bog: "Date med en engel" af Ronnie Andersen

En ca 17-årig dreng lever det vilde liv med stoffer og alkohol - Efter mødet med Miriam overvejer han at stoppe med stofferne, men indser sin afhængighed at det ikke kan lade sig gøre.

Ronnie Andersen
Høst

En frelsende engel, smuk som en drøm med et pust af virkeligheden. Men kan den hjælpe i en verden, hvor alt handler om stoffer og det næste trip.

Danny ser verden som en film, og en labyrint han farer vild i. Han er i København, hvor han "flyver" rundt med sine venner, Petter og Skildpadden. De er i færd med at opbygge et kæmpe stofmisbrug, de eksperimenterer meget, og det kan ikke blive vildt nok. Vennerne er det eneste han har tilbage, efter at både skolen og kommunen har opgivet ham.

Men så møder han Miriam, som ligner en engel. Han bliver stormende forelsket, og de bliver kærester. Hun forsøger at hjælpe ham, men stofferne har et godt tag i ham, og selvom han forsøger at skjule det, kæmper han mod kaos. En stofpsykose bliver hans vej tilbage til livet.

Romanen er både et filmmanuskript og en almindelig roman. Det er forstyrrende med tre forskellige skrifttyper, den håndskrevne, den almindelige og de meget små bogstaver. Det har naturligvis en mening, fordi Danny ser sit liv som en labyrint, og stofmisbruget som en film, der afspilles for hans indre øje.

Romanen er delvis selvbiografisk. Den er skrevet som et led i forfatterens vej tilbage til et stoffrit liv. Romanen er velskrevet, spændende og til tider rå, men giver et godt indblik i hvordan det er, at være stofmisbruger - og ikke mindst hvor svært det er at komme ud af igen. Den er et godt indspark til tidens debat om den stigende vold og unges stadig større brug af stoffer.

Romanen vil ikke kunne bruges som stopklods for begyndende misbrugere, men den ville måske få nogen til at lade være med at prøve. Det er en meget alvorlig roman, som sætter tingene i et gråt lys bl.a. fordi der overhovedet ingen glæde er at spore. Det handler om den næste rus, og hvordan den vil være, og hvornår de oplever den.

"Date med en engel" er forfatterens debut.

Høst, 2008. 236 sider.