Danskeren af Robert Goddard

Oprettet: 13.07.2009 - 13:12

Bog: "Danskeren" af Robert Goddard

En historie, der har tråde tilbage til den russiske zarfamilies skæbne i 1918 - Richard Eusden, korrekt embedsmand fra det engelske udenrigsministerium, inddrages af sin skrupelløse barndomsvej Mar

Robert Goddard
Claus Bech

Var Anna Anderson en bedrager eller var hun i virkeligheden Storfyrstinde Anastasia? Hæsblæsende thriller, der leger med myten omkring tsarfamiliens skæbne.

Blev Storfyrstinde Anastasia skudt i en kælder d. 17. juli 1918 under den russiske revolution sammen med resten af sin familie eller overlevede hun? Mange har i tidens løb hævdet at være den overlevende Anastasia, mest kendt var Anna Anderson.
Historien er fuld af mystik og det giver anledning til spekulation - Robert Goddard bruger i emnet sin nye bog ’Danskeren’.

Richard Eusden er bogens hovedperson og lever et ganske almindeligt liv med et ganske almindeligt arbejde som embedsmand. En dag dukker hans ekskone op og fortæller at deres fælles barndomsven Marty ligger for døden, men han beder om en sidste tjeneste. Eusden indvilliger og bliver kastet ud i en hæsblæsende og farlig jagt.
Marty vil have Eusden skal hente og sælge en mappe for ham, hvis indehold består af banebrydende papirer omkring den russiske zardatter Anastasia. Der er mange om rovet, og Eusden er pludselig en jaget mand, der ikke kan stole på nogen – heller ikke hans gamle barndomsven.

I ’Danskeren’ viser Robert Goddard sig fra en ny side. Han har kastet sig ud i en gedigen thriller, som næsten har lidt for meget fart på. Som læser rejser vi med omkring i det meste af Europa, rundt om hvert hjørne dukker der nye konflikter op. Personerne mangler lidt fylde og hans hovedpersoner har en tendens til at ligne hinanden fra bog til bog, men spændende er det og man hænger ved.

Goddard har tilbragt en del tid i Danmark for at kunne skrive bogen, og hans vurdering er åbenbart, at her er møgkoldt, og at vi alle drikker snaps.
Men Goddards bøger er ikke den slags man skal begynde at analysere og pille fra hinanden, det er ren og skær blød underholdning.

’Danskeren’ er en ægte page-turner, efter min smag mangler den lidt dybde og det kunne have været rigtig spændende, hvis Goddard havde valgt at grave lidt mere ned i myten om Anastasia. Faktisk er det forbavsende få facts vi får både om Anastasia og Anna Anderson, som hele sit liv og til sin død i 1984 påstod hun var zardatter. •Underholdende er det i hvert fald og udmærket sommerferielæsning.