Dansk litteraturforskning i det 21. århundrede af Aage Jørgensen

Oprettet: 19.03.2016 - 10:06

Bog: "Dansk litteraturforskning i det 21. århundrede" af Aage Jørgensen

Dansk Litteraturhistorisk Bibliografi 2000-2014 dækker udgivelser fremkommet mellem 2000 og 2014 og skal således ses som en introduktion og appetitvækker til online-udgaven, der dækker h

Aage Jørgensen
2015
Museum Tusculanum

Et vigtigt værktøj for litteraturstuderende og forskere.

Den digre bibliografi om dansk litteraturforskning i det 21. århundrede breder sig over godt 500 sider. Bibliografien omfatter bøger, tidsskriftsartikler, web-publiceringer om danske skønlitterære forfattere og om litteraturvidenskaben som sådan. Der er syv inddelinger i bogen: bibliografier, litteraturkritik og -teori, didaktik, enkelte forfattere, antologier, udgaver og miscellanea (=det der ikke kan placeres under de øvrige kategorier). Bogen er ment som en appetitvækker og introduktion til online udgaven, der findes i det kongelige biblioteks database REX og dækker årene fra 1967 og frem. I bogen findes derfor også en søgevejledning til Dansk Litteraturhistorisk Bibliografi.

Det anføres at Søren Kierkegaard ikke er med, da der findes en særskilt bibliografi om ham. Der er heller ikke medtaget avisartikler og anmeldelser. Bibliografien er overvejende udarbejdet af Aage Jørgensen. I enkelte år er den udarbejdet af specialestuderende ved Danmarks Biblioteksskole. Der er intet register i bogen, hvorfor man må supplere en forfattersøgning med en søgning i den elektroniske udgave for et fyldestgørende resultat. Der er ligeledes kun medtaget samleværker i den elektroniske udgave. Der er i alt tale om ca. 20.000 poster i den elektroniske udgave, der som nævnt går helt tilbage til 1967.

Der har været skiftende udgivere af bibliografien: Poetik bibliotek, Akademisk Forlag, Det Kongelige Bibliotek, Danmarks Biblioteksskole, Dansklærerforeningen med flere. En gang tidligere er der blevet udgivet en samlet udgave i fast form, nemlig Dansk Litteraturhistorisk Bibliografi 1967-1986.

Bibliografien, den elektroniske såvel som den trykte udgave, er et vigtigt værktøj for litteraturstuderende og forskere.