Dansende røde bjørne af Dennis Jürgensen

Oprettet: 21.11.2015 - 13:00

Bog: "Dansende røde bjørne" af Dennis Jürgensen

Efterforskningsleder Roland Triel fra Københavns politi er på jagt efter en brutal pædofil seriemorder i en sag som måske har forbindelse til seriemord begået under besættelsen.

Dennis Jürgensen
2015
Tellerup

Efterforsker Roland Triel og team må handle hurtigt, da en ung pige findes myrdet. Glæd dig til en særdeles vellykket og blændende opfølger til ’Løbende tjener’.

Dennis Jürgensen beviser endnu engang, at han mestrer uhyggens psykologiske spil til perfektion. I ’Dansende røde bjørne’ kommer Roland Triel på en særdeles bestialsk sag, som involverer et pædofilt netværk og en undsluppen pædofil seriemorder. Det første offer i sagen er den 13-årige Julie Emrik, hvis maltrakterede lig findes ophængt i Valbyparken. Fundet af en klo og underlige rifter på liget gør ikke sagen mindre mystisk, og da endnu en pige forsvinder, er politiet i højeste alarmberedskab.  Privat hjemsøges Triel stadig af mørke skygger fra den uopklarede sag på Myntevænget. En ukendt person af androgynt udseende driver gæk med efterforskeren og efterlader små brikker lige for næsen af Triel. Det psykologiske puslespil lokker Triel ud i situationer, som kan vise sig skæbnesvangre for hans fremtidige karriere inden for politiet. Den intrigante journalist Thor Brandt bliver yderligere inddraget, da han får et tilbud, han ikke kan afslå. Til hans store fortrydelse viser det sig at blive med livet som indsats.

’Dansende røde bjørne’ bibeholder persongalleriet fra ’Løbende tjener’ med små tilføjelser og herlige udbygninger af personkarakteristikkerne. Selvom Mia er sygemeldt grundet skudepisoden i ’Løbende tjener’, er hun stadig en stærk medspiller i opklaringen af denne mordsag. Triels forhold til underboen Astrid udvikler sig sideløbende med krimiens hovedspor, og vi ser nye følelsesladede sider af efterforskeren, som i det samlede billede kun styrker hans karakter. Jeg holder meget af Triel og elsker hans geniale og karske humor!

Dennis Jürgensen er en mester i at beskrive personer, omgivelser, ydre og indre følelser, så det både fryder og gyser én ned ad ryggen på samme tid. Forfatterskabet har fulgt mig siden barndommen, og jeg forundres hver gang over Jürgensens indlevelse og evne til at beskrive det uhyggelige, så det står knivskarpt og livagtigt. Jeg glæder mig usigeligt meget til at læse næste bind i serien om Roland Triel.

Originally published by Pia Bechmann, Litteratursiden.

Tilføj kommentar

Deltag i debatten.

• Nina Wegner

fre, 18/12/2015 - 15:57

Jeg er enig, Pia - det er en rigtig god krimi. Jeg er ret vild med at Dennis Jürgensen giver sig i kast med romaner for voksne. Han kombinerer en ret voldsom og barsk krimihistorie med et humoristisk sprog, som får mig til at tænke på de skønne læseoplevelser jeg havde sammen med min søn da han var lille. Dracula-serien med titler som "Brædder til Draculas kiste" og "Blodspor i Transylvanien" falder mig lige ind, og vi grinede og grinede sammen og havde en fest mens vi læste de bøger. Jeg kan tydeligt genkende Dennis Jürgensens skønne barnlige humor også i hans krimier for voksne. Humoren kommer langt mere frem her i 2. del af serien, og der er i det hele taget en sådan lidt drengebogsagtig tone, måske mest fremkaldt af den pige-figur som elsker at lege detektiv. Måske kan jeg beskrive stilen sådan: Jan, Kim, De 5, Britta og Puk møder Jussi Adler-Olsen, Elsebeth Egholm, Frankenstein, Dr. Jekyll & Mr. Hyde og Johan Theorin.