Dancing Charlie af Lars Johansson

Oprettet: 13.10.2008 - 12:06

Bog: "Dancing Charlie" af Lars Johansson

82-årige Niels-Erik vender tilbage til begivenhederne, da 3 unge danskere sammen med 1500 andre krigsfanger i krigens sidste dage sloges for overlevelse på en flydedok i drift på Østersøen.

Lars Johansson

Fantastisk stærk og helstøbt roman om krig og kærlighed, om fortrængning og forsoning

Hvis du var lige så begejstret for 'Signe', som jeg var, så kan du glæde dig til Lars Johanssons nye roman.

For det første skriver Lars Johansson ualmindeligt godt; sproget flyder, og han er god til at fortælle. For det andet er persontegningen virkelig god: troværdig, nuanceret og stærk. For det tredje er forfatteren dygtig til at skildre, hvad krig gør ved mennesker. Uden at han dermed gør sig til dommer over, hvad der er rigtigt, og hvad der er forkert. Krig, sult, angst, desperation skaber ikke mange helte. For de flestes vedkommende bliver det en kamp om overlevelse. Det handlede 'Signe' om, og det handler 'Dancing Charlie' også om. Krig og traumer, men heldigvis også om kærlighed.

Som meget ung betjent blev Niels-Erik Ohlsson i 1944 af den tyske besættelsesmagt sendt til Neuengamme og derfra til Buchenwald.

Otte måneder senere, den 30. april, 1945 befinder Niels-Erik sig om bord på en flydedok sammen med 1500 andre krigsfanger og deres tyske fangevogtere. Blandt krigsfangerne er der franskmænd, russere og kun tre danskere. En slæbebåd bugserer flydedokken ud af en havn i Nordtyskland. Men kort tid efter bombes slæbebåden, og flydedokken er overladt til sig selv på det åbne hav. Der er ingen mad, ingen vand, ingen læ. Kaos hersker. Den 4.maj 1945 strander flydedokken på Langeland.

Niels-Erik bliver båret i land og indlagt på sygehuset, men hans bedste ven Jørgen når aldrig i land.

60 år senere opsøger Jørgens datter, Vibeke Niels-Erik. Hun vil vide, hvad der skete med hendes far. Og hun vil vide, hvilken rolle Niels-Erik spillede i Jørgens forsvinden.

Selvom han gør modstand, tvinges Niels-Erik til i erindringen at gennemleve de forfærdelige otte måneder, der ændrede resten af hans liv. For var han skyldig i Jørgens død? Og hvordan har han overhovedet kunnet leve videre, hvis han var?

Romanen er fiktion, men den tager udgangspunkt i en virkelig hændelse. Den tyske flydedok drev den 4. maj 1945 i land ved Påø Strand på Langeland med mere end 1500 krigsfanger.

Den hændelse har Lars Johansson fået en fantastisk stærk og helstøbt roman ud af! Glæd dig!