Damernes detektivbureau Nr. 1 af A. McCall Smith

Oprettet: 08.02.2004 - 09:00

Bog: "Damernes Detektivbureau Nr. 1" af Alexander McCall Smith

Kriminalroman - Precious Ramotswe ejer et detektivbureau i Gaborone i Botswana, og med hjælp fra beundreren Mr Matekoni og sekretæren Mma Makutsi opklarer hun sagerne med praktisk livsklogskab og h

Alexander McCall Smith
2003
Charlottenlund : Ries

Precious Ramotswe, kaldet Mma Ramotswe, åbner et detektivbureau i udkanten af Gaborone, hovedstaden i Botswana. Dermed bliver hun Botswanas første kvindelige detektiv.

Mma Ramotswe råder over en lille hvid varevogn, to skriveborde, to stole, en telefon og en gammel skrivemaskine samt en tepotte og tre krus. Hvad mere har et detektivbureau brug for?

Bureauets efterforskning skal bygge på menneskelig intuition og intelligens, og det har hun i rigt mål. Hendes store forbillede er Agatha Christies Miss Marple. Mma Ramotswe er et charmerende menneske, ikke helt ung, men derfor også en kender af mennesker og med egne erfaringer i bagagen.

Hun blev svigtet på det grusomste af en mand, da hun var ung og uerfaren, og tilbragte derefter en årrække med at holde hus for sin far. Han var en relativt velhavende kvægopdrætter, der som ung havde fået ødelagt sit helbred ved arbejde i de sydafrikanske miner. Da han døde, efterlod han sin datter i stand til at starte sin egen forretning. I begyndelsen er der selvfølgelig lidt stille, men snart melder de første kunder sig. En kvinde kommer, fordi hendes mand har været borte i adskillige dage.

Mwa Ramotswe finder ved snedighed og hjælp fra naboens hund ud af, at han er blevet spist af en krokodille. En anden kvinde får besøg af en mand, som påstår at være hendes forsvundne far. Her hjælper detektivbureauet også med at opklare sagens rette sammenhæng. Og sådan går det efterhånden slag i slag. Kan sagerne ikke opklares, bliver der heller ikke opkrævet penge, så alle er tilfredse. Byen og landskabet omkring den, Kalahariørkenen, udgør en vigtig del af bogens miljøskildring. Det er ikke en rigtig krimi, men en utroligt charmerende, humoristisk og stemningsfuld beskrivelse af nogle uger i en selvstændig, afrikansk kvindes liv.

Forfatteren er en skotsk professor i medicinsk jura, som har undervist på universitet i Gaborone. På sin egen lune måde udtrykker han stor respekt for kvinderne i Botswana. Han kalder selv bogen for "sociale fortællinger om et andet Afrika".

Og heldigvis kan vi se frem til flere historier om Mma Ramotswe.

Oversat af Merete Ries. Ries, 2003. 270 sider. Kr. 249,-