Da tiden holdt op af Göran Sahlberg

Oprettet: 17.03.2008 - 13:07

Bog: "Da tiden holdt op" af Göran Sahlberg

Den syvårige søn af en dommedagsprædikant fortæller med barnets logik og snusfornuft om den sommer da forældrene forsvandt og den varmhjertede nabo Viola brugte ham som adgangsbillet til sit store

Göran Sahlberg
Samleren

En anderledes og helt fortryllende roman om en lille dreng et sted i Sverige i 50’erne.

Jegfortælleren i denne charmerende roman er en 6-årig dreng, der - ligesom de fleste andre personer i bogen - er unavngivne. Faderen er en højtflyvende prædikant, der prædiker glødende for De kære Trosfæller om de sidste tider, om Luftmødet og om Trængselstiden, men samtidig er han et let bytte for Skæmteånden. Moderen er mere jordnær, og hun mener, at drengen skal have En normal Opdragelse - og til En normal Opdragelse hører Et styrkende udendørsliv.

Men drengen ønsker kun at være sin fars prædikenassistent og rejse rundt sammen med ham - og med løsbladsbibelen. Og han "gav sine jævnaldrende den interesse, man giver en flok skovspurve, mens man tænker på noget andet".

Og så pludselig midt i bogen bliver mor og far væk, og drengen, der nu er blevet 7 år og begyndt at gå i skole, skal med den barmfagre butikspige Viola på landet………

Trængselstiden er kommet, tænker drengen, forældrene er suget op til Luftmødet, og han har ikke selv gjort sig fortjent til opsugningen. Og det var her, tiden holdt op, som det hedder i bogens titel.

Læs selv resten, det er én stor læsefornøjelse!

I 'sommerstugan' i Skåne sker der nye ting. Naboen i sommerlandet er Dag Hammarskjöld, der er tidens store idol i Sverige. Ham, som faderen har kaldt Antikrist, men som Viola er glødende forelsket i – på afstand. Og drengen ser, at også Hammarskjöld, ligesom faderen, forsøger at undgå dommedag - her i form af en truende global atomkonflikt. Vi er midt under den kolde krig.

Synsvinklen i romanen ligger hos drengen, der ikke helt forstår de voksnes verden, men han ræsonnerer, som havde han forstået alt.

Göran Sahlberg er dr. phil. i religionsfilosofi, og dette er hans første roman.

Tonen og stemningerne i romanen er helt unik. Lattermild og fuld af humor, men også af vemod. Lidt ligesom i Tunström: "Juleoratoriet" og – måske især – som i filmen "Mit liv som hund".

Og oversættelsen svinger bare!

Oversat fra svensk af Pia Juul  efter 'När tiden tog slut'. Samleren, 2008. 254 sider.