Cuba libre! : 1955-59 af Regine Deforges

Oprettet: 01.11.2011 - 21:24

Bog: "Cuba libre!" af Régine Deforges

Lea fortsætter sine dramatiske, sanselige og farefulde eventyr, denne gang i perioden 1955-59 på Cuba som medspiller i revolutionen, mens hendes mand Francois hjælper de Gaulle i Algeriet

Régine Deforges
Frants Iver Gundelach
1999
Per Kofod

Action og eventyr mangler der ikke noget af i det 7. bind af Regine Deforges’ serie om den franske Lea, som vi første gang stiftede bekendtskab med i ”Pigen med den blå cykel”.

Lea og hendes mand Francois er egentlig blevet træt af action og eventyr og tager derfor til Cuba for at ligge på stranden, drikke cocktails og ellers nyde livet. Dette forpurres dog af de begivenheder, der finder sted på Cuba i årene 1955-1959. Batista regerer, og folket vil af med ham. I spidsen for oprøret står Fidel Castro med 26. juli-bevægelsen bag sig.
Charles, som er Leas adoptivsøn, bliver hurtigt efter ankomsten til Cuba involveret i det regeringsundergraverende arbejde. Han er dermed årsagen til, at også resten af familien påvirkes af de omvæltninger, der foregår.

Lea føler, at hun altid har været i tilfældighedernes vold, hvilket nok hænger sammen med hendes impulsive og skødesløse tilgang til livet, hvor hun gang på gang sætter livet på spil. Men som den heltinde, hun er, klarer hun selvfølgelig skærene.

Francois derimod opsøger selv eventyret og er da også efterhånden ved at ”kede sig ihjel” på Cuba. Heldigvis kontakter flere højtstående herrer, heriblandt de Gaulle, ham vedrørende Algeriet og Frankrigs fastholdelse af koloniherredømmet dernede. Derfor rejser han (og lader Lea i stikken), inden begivenhederne for alvor tager fart på Cuba.
Da Francois er rejst, bliver Charles mere og mere involveret i modstanden, og han kommer mere og mere i fare. Lea sætter efter ham og inden hun ser sig om, bliver hun selv en del af guerillakrigerne. I fravær af sin mand indleder hun et forhold til Camilo, én af guerillabevægelsens ledere.

Af andre farverige personer møder vi bl.a. transvestitten Alfredo, som nærmest kan bjergtage mænd , når han er klædt ud som kvinde. Dette bliver udnyttet under et angreb, hvor han under mejer flere mænd ned med maskinpistol, da de ikke kan få øjnene fra den smukke kvinde, der står over for dem. Derudover møder vi den kendte guerillastrateg Che Guevara, som også er med som Leas elsker i en af de tidligere udgivelser i serien: ”Sort Tango”.

Fortællingen svinger mellem historiske facts og Leas og Francois’ erotiske udskejelser med hinanden eller sammen med andre. Hvor den ene del er knastør er den anden del er saftig, grænsende til det vulgære. Jeg synes desværre ikke, Regine Deforges formår at skabe nogen form for sammenhæng eller indlevelse i hverken begivenhederne eller personerne. Persongalleriet er meget omfangsrigt og halvdelen er glemt kort tid efter, for hvilken betydning har de egentlig for historien?

Til dem der gerne vil have underholdning af let karakter, og som er tilhænger af ”Pigen med den blå cykel” , så er der mere af samme skuffe i Cuba Libre!

Gør sig godt som sommerferielæsning.