Coraline af Neil Gaiman

Oprettet: 06.08.2013 - 10:56

Bog: "Coraline" af Neil Gaiman

Tegneserie - graphic novel; Coraline og hendes forældre flytter ind i et gammelt hus; Hendes forældre har altid travlt og Coraline er meget alene; En dag finder hun indgangen til en parallelverden,

Neil Gaiman
Høst

Skræmmende tegneseriegenudgivelse af en klassiker for børn og voksne.

For en del år siden læste jeg Neil Gaimans børneroman “Coraline”. Jeg husker oplevelsen med skrækblandet fryd og har glædet mig til at få fingre i den nyudgivne tegneserieudgave med illustrationer af P. Craig Russell.

Det er altid farligt at se en ny version af noget, man holder meget af, og “Coraline” som tegneserie er heller ikke 100 % optimal for mig, omend det stadig er en fantastisk historie.

Pigen Coraline flytter med sine forældre ind i et gammelt hus, hvor de bor i den midterste etage. Over dem bor en sær gammel mand, som altid taler om sit musecirkus ingen har set, og nedenunder dem bor frøknerne Spink og Forcible.

En dag hvor Coraline keder sig, opdager hun en  tilmuret dør i den fine stue, som ingen steder fører hen. Det synes hun er mærkeligt, men det bliver mere mærkeligt, da hun næste gang åbner den, og en mørk gang kommer tilsyne.

Coraline går ind og kommer ud i en spejlvendt version af sit eget hjem. Her bor hendes anden mor med hendes anden far, og begge er meget ivrige efter at Coraline skal blive. Hendes anden mor serverer hendes yndlingsretter og lover at lege med hende og aldrig overse hende, hvis bare hun bliver. Og eneste betingelse er, at hun skal udskifte sine øjne med knapper – ligesom hendes anden mor har!

Selvom alt på overfladen virker hyggeligt og rart, vil Coraline alligevel ikke blive. Men da hun kommer tilbage til sin egen verden, er hendes forældre forsvundet. Nu er det op til Coraline at skaffe dem tilbage fra den anden mor, som er mere skræmmende end først antaget.

Som sagt holder historien stadigvæk. Den fortælles i et langsomt tempo, som suger læseren ind i universet, mens uhyggen stille og roligt kryber ind under huden.

P. Craig Russell laver også nogle fine tegninger, som understøtter historien godt og skaber et troværdigt univers for fortællingen. Alligevel er det her, jeg synes, tegneserien mister lidt i forhold til originalen. Her har Dave McKean nemlig illustreret, og hans tegninger af den anden mor og hendes kulsorte knap-øjne er simpelthen så uhyggelige, at Russells billeder slet kan være med.

Når det er sagt, så er tegneserien stadig en læsning værd, og har man ikke læst romanen, kan man med fordel læse tegneserien først og så uddybe universet med den fulde historie.

“Coraline” er også lavet som animationsfilm instrueret af Henry Selick (“The Nightmare before Christmas”).

(også anmeldt på Gyseren.dk)

Tilføj kommentar

Deltag i debatten.

• Anonym

man, 07/04/2014 - 09:21

Vi syntes at det er en god anmeldelse, af Coraline. Især begrund af at de voksne,bliver mere bange end børnene. At den falske mor,og Coraline skal op mod hinanden.