Containerkvinden af Kim Småge

Oprettet: 01.07.1999 - 08:00

Bog: "Containerkvinden" af Kim Småge

Kriminalroman om makkerparret Anne-kin Halvorsen og Vang, som under efterforskningen af drabet på en gammel spritter finder tre unge kvinder begravet i skidt i en container på Nyhavna i Trondhjem.<

Kim Småge
1999
Århus : Klim

Anne-kin Halvorsen og hendes kolleger på politigården i Trondheim finder under efterforskningen af drabet på en gammel spritter tre unge kvinder begravet af murbrokker i en container. Den ene lever stadig, men frygter tydeligvis for sit liv og flygter fra hospitalet før man har kunnet fastslå hendes identitet, udover at hun åbenbart kommer fra et østeuropæisk land.

Politiet - og især Anne-Kin der har involveret sig dybt i kvindens skæbne - forsøger at finde hende, før hendes fjender gør det. Bogen beskriver pigens flugt gennem periferien af det norske samfund og hendes tanker om dette samfund, hvis sprog og kultur hun ikke forstår, samtidig følges politiets arbejde med at finde hende og opklare en sag, der for hvert skridt viser sig mere og mere modbydelig.

'Containerkvinden' er den tredje i den norske forfatters serie om Anne-kin og lever helt op til de forventninger læserne har fra de tidligere bøger, 'Sub Rosa' og 'En kernesund død', det er en kriminalroman i topklasse og kan varmt anbefales.

Klim, 1999. 230 sider.

BogWeb - 1. juli 1999