Clemens Meyer: Dengang vi drømte

Oprettet: 13.05.2009 - 15:31

Bog: "Dengang vi drømte" af Clemens Meyer

Danie og hans kammerater vokser op i DDR. Efter genforeningen bliver de rodløse og frister en tilværelse med bandekrige, narko, druk, fængsler, men også håb i Leipzig

Clemens Meyer
Henrik Andersen
People's Press

Som at være der selv! Fantastisk bog fortalt af Danie om ham selv og hans slængs liv i Leipzigs østlige betonslum i årene før og efter Die Wende (forandringen), der samtidig markerer at bogens personer går fra at være børn til til at være unge med medfølgende alvor i druk, stoffer, kriminalitet, kærlighed, og hvor deres stærke venskab ikke længere bare er en leg.
Der ER som at være der selv - bogen er skrevet, så jeg var en del af slænget og for første gang kunne jeg forstå fascinationen af at søge et slagsmål og begå et biltyveri. Jeg kender endnu ikke Clemens Mayers baggrund, men det må være hans egen eller en nær historie han skriver. Det er under alle omstændigheder en kolossalt indfølende, solidarisk og menneskeklog historie, som kan læses og bruges i mange, mange sammenhænge. En bog jeg ikke tror, jeg nogensinde vil glemme.

Fra: Bogbrokken

Tilføj kommentar

Deltag i debatten.

• Barbara (ikke efterprøvet)

tir, 06/10/2009 - 15:13

Jeg er helt enig, Dengang vi drømte er en uforglemmelig læseoplevelse, som er svær at ryste af sig!
    I år er det 20 år siden muren faldt!! I Clemens Meyerers murstensroman, kan man læse om tiden før og efter denne skelsættende begivenhed. Bogen er udover at være historisk interessant en moderne klassiker om eviggyldige problematikker som uforløste drømme og venskab.
    Vi følger 5 drenge fra beton bydelen Reudnitz, Leipzig Südost. Et sted hvor snapsen skylles ned med billige øl på vej ud til endnu en kamp med Chemie Leipzig, som aldrig rykker op. Drengene tror ikke på Gud. Han har alligevel aldrig gjort noget godt for nogen af dem. Sætter du pris på usminket samtidshistorie, kan du godt forberede dig på en fantastisk læseoplevelse!
    Bogen minder mig om Wir Kinderrn vom Bahnhof Zoo (Christiane F). Vi befinder os på den anden side af muren men desperationen og håbløsheden er den samme. Nordkraft er den mest oplagte danske parallel. Bogens bagside bringer både Zappa, Submarino og Trainspotting i spil. Læs den!