Clausen af Erik Clausen og KirstenJacobsen

Oprettet: 10.03.2016 - 17:52

Bog: "Clausen" af Erik Clausen

Baseret på samtaler med Kirsten Jacobsen fortæller Erik Clausen (f. 1942) sin egen personlige udviklingshistorie om gavtyven fra Sydhavnen, der blev kunstner og gik til filmen.

Erik Clausen
Kirsten Jacobsen

De fleste af os kender Erik Clausen som filminstruktør og skuespiller, men der er nok ikke mange, der ved særlig meget om Erik Clausen som menneske.

Hvis man vil vide mere om Erik Clausen som menneske bør man læse hans biografi “Clausen”, der er en underholdende bog om hans liv.

Erik Clausen vokser op i et københavnsk arbejderhjem i Sydhavnskvarteret i København. Clausens far har forladt familien og er flyttet til Grønland, hvor han arbejder gennem en årrække. Faderen beskrives som en mand, der er uangageret i forhold til kone og børn og som gennem sønnernes opvækst er både fysisk og psykisk fraværende, hvilket sætter sig præg på den unge Erik Clausen, der har valgt at være nærværende i sine egne børns liv.

Hans barndom er præget af en fraværende far, den manglende økonomi i dagligdagen – men hverdagen er også præget af positive oplevelser, bl.a. cykelløb, som er en sportsgren den unge Clausen både praktiserer og bliver ganske god til.

Clausen bliver uddannet som maler, men har sjældent arbejdet som sådan da livet som kunstmaler og filminstruktør og skuespiller har skubbet det oprindelige erhverv i baggrunden.

Clausens voksenliv kender de fleste af os lidt til – men hvis ikke man kender så meget til Clausens voksenliv kan man nævne: etablering af et cirkus med Leif Sylvester, malerier, der udstilles og skabelsen af flere film, der har solgt mange billetter i de danske biografer.

“Clausen” er en bog, som jeg i noget nær bogstaveligste forstand læste ud i en køre. Bogen er humoristisk, ligetil – og afsindigt underholdende. Bogen er læseværdig fordi den giver et godt indblik i, hvordan Erik Clausen er som person, men for dælen da – bogen bør også læses fordi den er morsomt skrevet.

Jeg vil anbefale “Clausen” på det varmeste.