Cirkulæret og andre skrøner af Jørn Riel

Oprettet: 01.06.2010 - 02:00

Bog: "Cirkulæret og andre skrøner" af Jørn Riel

Et cirkulære om, at alle fangststationer skal nedlægges, går rundt i det nordgrønlandske område, og skrønerne følger reaktionerne hos muntre gamle kendinge, der modtager beskeden vidt forskelligt

Jørn Riel
1995

Nordøstgrønland er hjemsted for personer som Bjørken, løjtnant Hansen, Sorte William, Doc og mange flere.

Alle farverige skikkelser der ikke har kunnet tilpasse sig de hjemlige breddegrader og i stedet er søgt nordpå for at leve, som de ønsker. Jørn Riel beskriver i denne niende og sidste skrønesamling, hvad der skete, da samtlige fangststationer i Nordøstgrønland blev nedlagt, og fangerne skal forlade landet.

Her er bl.a. historien om Lodvig, som beslutter sig for at rejse i fodsporene på fortidens opdagelsesrejsende og besøge de historiske steder i Nordøstgrønland, før han skal forlade landet. Der er historien om lille Pedersen, der allerede fra første dag tilbage i Danmark føler sig så skidt tilpas, at han køber en båd for at sejle tilbage til Grønland, på trods af at han aldrig har sejlet andet end en jolle. Eller historien om Mads Madsen, som har fået konstateret ”råddenskab i kalunet” og ønsker at dø i Nordøstgrønland i stedet for i Danmark. Men at begå selvmord ligger ikke rigtig til ham, og hvad gør man så?

Jeg har læst alle Jørn Riels skrøne-samlinger, ligesom jeg har læst bøgerne om advokaten Higginbottom, trilogien ”Mine fædres hus” og ikke mindst den fantastiske ”Sangen for livet”, der fortæller eskimoernes historie gennem 1000 år. Fælles for dem alle er den underfundige humor, som gennemsyrer selv de mest sørgelige og forfærdelige situationer. Jørn Riel gør aldrig grin med sine personer, og selvom man sidder og klukker lidt, så føler man samtidig stor sympati for de skæve eksistenser, som i Nordøstgrønland får lov til at leve et fuldt og rigt liv. Ikke mindst fordi Riel skriver med dyb kærlighed til landet, som han selv har boet i gennem en årrække.

I hans fortællinger bliver selv de særeste personligheder levende, og det, sammen med hans evne til at skrue både vanvittige, rørende, morsomme og alvorlige historier sammen, gør ham til en af Danmarks bedste forfattere.

Har du aldrig læst noget af Jørn Riel, kan jeg kun anbefale dig at gå i gang, og her er skrønerne bestemt et fornøjeligt sted at starte.