Catch af Stein Morten Lier

Oprettet: 27.11.2006 - 19:06

Bog: "Catch" af Stein Morten Lier

Krimi fra Oslo, hvor indsatsgruppen Catch nedsættes til at bekæmpe organiseret kriminalitet, og tre blodige mord kan være afsæt til en bandekrig

Stein Morten Lier
Henriette Houth
2006
Cicero

Narkohandel, bandeopgør, mord og måske et broddent kar inden for politivæsenet. En fremragende, norsk krimi.

Romanen er forfatterens debutroman , og den er fremragende. Et narkokartel i Oslo forsøges væltet af udenlandske narkohajer, formentlig kosovo-albanere, som gerne begår mord for at få markedet for sig selv. Der begås tre mord ret hurtigt efter hinanden, alle menes at have forbindelser til Oslos narkotikamiljø.

Hovedpersonen, Anka, er ansat som kriminalassistent i Voldsafdelingen i Oslo - også kaldet Kripos. Hun er single og midt i 30erne. Vi får indblik i hendes tanker og følelser omkring hendes oplevelser på sit arbejde. Hun har et godt forhold til sine kolleger, og de hjælper hinanden på tværs af afdelinger.

Spasic, som er kosovo-albaner, tilstræber at blive leder af Oslos narkokartel. Han skyer ingen midler for at nå sit mål. Vi får et tilbageblik på hans liv som soldat i Bosnien-Hercegovina skiftevis med et indblik i hans nuværende liv. Han er en stor mand inden for narkomiljøet, tjener mange penge og er kold og kynisk. Han ejer flere fiktive selskaber og har altid en håndlanger til at klare de opgaver, han ikke selv gider at tage sig af.

I en storstilet politiaktion dør flere politifolk. Det sker efter et tip fra en meddeler. Der er mange ubesvarede spørgsmål i sagen. Er der et broddent kar i politistyrken, og i så fald hvem?

Nye spor peger hele tiden i nye retninger. Man føler indimellem, at man bliver trukket rundt ved næsen, netop som man tror at man har fundet løsningen.

Romanen er godt skrevet, plottet er interessant og spændende. En forfatter jeg gerne vil læse mere af.

Cicero, 2006. 190 sider. Kr 199,95