Camp 41 af Patrick Leis

Oprettet: 11.07.2011 - 14:12

Bog: "Reservatet" af Patrick Leis

Pigen Lomis bor indespærret i en camp, fordi det myldrer med zombier udenfor, Hun oplever forelskelse, håbløshed, og mange andre ting, mens verden uden for campen langsomt smuldrer, Kommer de indel

Patrick Leis
Forlaget Facet

Menneskene gemmer sig i lejre, og zombierne vinder terræn i nyeste udspil fra Patrick Leis i Necrodemic-sagaen.

Lige siden jeg læste “Requiem” i 2003, har jeg med stor fornøjelse fulgt med i Patrick Leis’ zombi-serie. “Camp 41″ der er opdelt i to bind “Reservatet” og “Heksehammeren” forgår tidsmæssigt lige efter Svøbens udbrud og kort før C-byerne bliver anlagt. Historien kan godt læses selvstændigt, men det vil jeg nu ikke anbefale, for hvorfor dog gå glip af de øvrige bind i serien.

Som sagt er Svøben brudt ud og menneskeheden er trængt. Hæren forsøger efter bedste evne at nedkæmpe zombi-hæren, men det er ikke en normal fjende, og hver gang man mister enten en borger eller en soldat, er der endnu en fjende at kæmpe imod. Civilbefolkningen bliver i et vist omfang flyttet til sikrede områder, og det er i et af disse, Camp 41, at historien udspiller sig.

Vi følger en række forskellige personer, som er interneret i lejren. Teenagepigen Lomis, der mener, at man kun kan stole på én person her i livet – sig selv; kommandant Videkamp som efter bedste evne forsøger at få livet i lejren til at glide problemfrit; den lille pige Tilde med bjørnen hr. Knut; Jason der klarer sig igennem livet i lejren med sin lille sortbørskiosk; den religiøse Ann Magret der anser Svøben som Guds straf over synderne osv.

Men livet i lejren er ikke let. Alle er traumatiserede, så overskuddet er ikke stort overfor hinanden. Ovenikøbet kommer der hele tiden flere og flere flygtninge til, samtidig med at forsyningerne udefra leveres mere og mere uregelmæssigt. Og da det for alvor begynder at knibe med plads og mad, falder civilisationens fernis hurtigt af de internerede.

“Camp 41″ er måske ikke den bedste bog i serien, men ikke desto mindre slugte jeg dog de to bind (især Heksehammeren) nærmest i et stræk, for når Leis lader kadaverne tale, så er det på en eller anden måde altid underholdende og klamt på den gode måde.