Café Karnak af Naguib Mahfouz

Oprettet: 12.05.2009 - 19:56

Bog: "Café Karnak" af Najib Mahfuz

På en lille café i 1960'ernes Kairo kommer og går stamgæsterne.

Najib Mahfuz
Birgitte Vendelboe Smidt
Underskoven

Et fantastisk stemningsmættet tidsbillede af Egypten i tiden før og efter Junikrigen i 1967.

Naguib Mahfouz har skrevet mange bøger, men desværre er kun få oversat til dansk. 'Midaqgyden' er den der har gjort størst indtryk på mig og 'Café Karnak' svinger sig måske ikke helt op til samme højder, men den er stadig rigtig, rigtig god.

Naguib Mahfouz er en blændende fortæller, man fanges som en hjælpeløs flue i hans fortæller-spind. Den verden, som åbnes for én, er ukendt og derfor for mit vedkommende utrolig fascinerende og spændende.

Vi har alle (forhåbentlig) hørt og læst om krigene i Mellemøsten. Om den egyptiske revolution, og om ikke andet, så om Suez-krisen. Vi kender navne, steder og årstal for nogle af begivenhederne. Men hvordan berørte disse begivenheder den almindelige egypter?

Det kan man finde svar på i 'Café Karnak', hvor Mahfouz med stor indlevelse fortæller flere personers historie set med en café-gæsts øjne, og hørt fra de involverede personers egen mund.

Man får en fornemmelse af, hvordan det var at leve i Egypten under de store omvæltninger og deres efterdønninger flere årtier frem. Man får indblik i hvordan man lever og dør under et diktatur. Vilkårlige anholdelser, barske forhør, og overvågningsmetoder der ikke levner Stasi noget tilbage.

Men alt det har vi jo læst før. Ja, det har vi måske, men ikke med Egypten som baggrund. Og ikke fra hestens egen mund, så at sige. Jeg er overbevist om, at Mahfouz her fortæller om begivenheder, der har fundet sted. Skæbner han har mødt. Det er deres, og Egyptens, historie han fortæller – pakket ind i hans mesterlige sproglige spind.