Byen og verden af Peer Hultberg

Bog: "Byen og verden" af Peer Hultberg

Originaludgave: 1992

Peer Hultberg
1993

Hundrede korte kapitler, som hver fortæller en skæbne, samler sig til et portræt af byen Viborg med alle dens understrømme.

Den danske provinsby i fugleperspektiv.

Fortælleren betragter byen, løfter på tagene og beretter, hvad der sker og bliver sagt i hjemmene. Det er ikke altid, som man tror.

Alle troede f.eks. at den sortklædte frk. Xylander afslog alle frierier, fordi ingen frier kunne opfylde de høje etiske og religiøse normer, hun havde fra sin far, præsten. Hvem kunne ane, at frk. Xylander afstod fra ægteskab, fordi hun så ikke længere ville have sin helt egen rubrik (endda den sidste) i Telefonbogen for Viborg og Omegn og på den måde kunne holde slægtsnavnet i hævd.

Dette er blot en af de mindre fortællinger. Andre er mere drøje historier om svig, svigt og skam. Der er mange skæve eksistenser, forknytte mennesker, som udnyttes groft af de endnu flere magtmennesker, som manipulerer, tvinger og truer sig til det, de ønsker.

Forfatteren viser mennesker som snæversynede, manipulatoriske, misundelige, grådige og løgnagtige. Det er skildringen af det lille, snævre miljø, hvor penge, anseelse og titler betyder uendeligt på det ydre plan. Drifter og begær styrer på det indre plan.

Bogen består af 100 korte kapitler, som hver indledes med titel og navn på hovedpersonen. Det giver en masse portrætter og små livsforløb, hvor personer fra andre kapitler også er med. Sammen væves de til et broget tæppe om den danske provins i et lille århundrede.

Hultberg, Peer: Byen og verden. Lindhardt og Ringhof, 1993. - 293 sider