Brooklyn af Colm Tóibín

Oprettet: 20.06.2011 - 11:13

Bog: "Brooklyn" af Colm Tóibín

Unge Eilis fra det fattige Irland får omkring 1950 tilbud om en bedre tilværelse i New York - Her finder den forsigtige pige efterhånden sin plads i pensionatet og i butikken, hvor hun arbejder - M

Colm Tóibín
Jørgen Nielsen
Tiderne Skifter

Giv dig selv den gave at læse ’Brooklyn’ - vidunderlig, lavmælt psykologisk roman om at finde sine egne ben i verden, både den kendte og den ukendte.

At få chancen for at komme til New York når man er vokset op i den irske provins i 1950’erne er næsten som et eventyr. Men lidt et skræmmende eventyr, der udvikler sig til en kombination af Den grimme ælling og Askepot – og dog!

Der er ikke noget af den traditionelle udvandringsroman her, ingen udbytning, intet snyd; faktisk er det takket være velmenende og hjælpsomme mennesker at Eilis bliver hjulpet til et nyt liv i New York. Det er næsten for godt til at være sandt. Også at hun møder en ung mand der holder af hende, respekterer hende og ikke prøver at udnytte hende.

Hvad er det så der gør at man ikke kan lægge ’Brooklyn’ fra sig? Måske den fantastiske beskrivelse af den irske provins og Brooklyn i 1950’erne. Måske det vidunderlige sprog. Måske detaljerne der siger så meget.

Eilis kommer ikke til et land der flyder med mælk og honning, så sjovt er det heller ikke at bo på et irsk pensionat med en emsig værtinde og nysgerrige medbeboere eller at være ekspedient i et stormagasin med en nærgående chef. Til gengæld får hun muligheden for uddannelse og håbet om et bedre liv – sammen med Tony, der også kommer af en indvandrerfamilie og har ambitioner.

Et dødsfald i familien gør at hun må tage sin situation op til overvejelse. Hvor hører hun til? Er hun den gode datter der flytter hjem til sin mor? Eller er hun en moderne kvinde med skæbnen i egen (og Tonys) hånd? Uanset hvad hun gør, vil hun såre nogen og må leve med det.

’Brooklyn’ er en udviklingsroman om en ung kvinde der træffer en beslutning, nok den første selvstændige beslutning hun har taget i sit liv der virkelig har betydning.

Samtidig med at den er et tidsbillede, er problematikken universel: Hvor hører man hjemme? Kan man helt skære båndene til sin fortid? Eller skal man gøre hvad det ”forventes” af én? Men der er jo så mange forventninger. Eilis træffer en beslutning, måske er det den rigtige.

Gør dig selv den tjeneste at læse ’Brooklyn’!