Brødrene Bjerre af Håkan Bravinger

Oprettet: 20.04.2010 - 12:40

Bog: "Brødrene Bjerre" af Håkan Bravinger

Fascinerende familiedrama mellem de to brødre Poul og Andreas Bjerre fra et svensk forskermiljø i begyndelsen af 1900-tallet.

Håkan Bravinger
Jesper Klint Kistorp

Storslået og medrivende historisk roman, om brødrene Poul og Andreas Bjerre og deres indbyrdes kamp og vildveje i sindets mørkeste afkroge.

Denne fantastiske roman tager udgangspunkt i forholdet mellem de to danske brødre Poul og Andreas Bjerre, som begge kæmpede for at opnå berømmelse for deres forskning i menneskets sind. Romanen foregår i de betydningsfulde år mellem 1913 og 1925.

Begge brødre forsker i det man på daværende tidspunkt kunne kalde ”menneskets sind”. De underviser, skriver afhandlinger, konsulterer patienter og arbejder begge på at udgive banebrydende afhandlinger om deres forskning.

Tankevækkende er det dog, at de begge samtidig kæmper mod netop dette emne, nemlig deres egne sind. Deres komplicerede sind og indbyrdes forhold trækker dem længere og længere ned imod et sjæleligt mørke, som går ud over dem selv og deres nærmeste, især deres koner og børn.

Da Andreas Bjerre vælger at tage livet af sig selv, samtidig med at Poul Bjerres skrøbelige kone Gunhild ligger for døden, vælter verden mere eller mindre for de tilbageværende. Gensidige anklager og beskyldninger forgifter de efterladtes indbyrdes forhold, som i forvejen aldrig har været godt eller velfungerende.

Denne virkelig underholdende og tankevækkende roman, er skrevet af nordmanden Håkan Bravinger. Brødrene Bjerre er hans første roman, og denne debut er virkelig flot. Man mærker tydeligt at han har styr på sit stof, og samtidig er man virkelig godt underholdt.

På mange måder mindede romanen mig om en anden fantastisk, historisk roman, Jette A. Kaarsbøls ”Den lukkede bog”. Begge historiske romaner, som jeg vil anbefale til alle – også læsere der normalt ikke bryder sig om historiske romaner.