Broderskabet af Robyn Young

Oprettet: 14.02.2011 - 12:32

Bog: "Broderskabet" af Robyn Young

Historisk roman om den unge Will Campbell, der i 1260 er i lære som tempelridder hos Ordenen i London- Korstogene er ved at tabe pusten, og derfor er det særligt vigtigt at finde det stjålne skrift

Robyn Young
Svend Ranild
People's Press

Første del af tre af en spændingsserie fra korstogenes sidste år, hvor indre stridigheder blandt europærerne spiller lige så stor rolle som den ydre krig i det hellige land.

Bogen starter i året 1260. De to store drenge Will Cambell og Garin de Lyon er i lære som tempelriddere ved templet i London.  En bog, som beskriver en hemmelig orden inden for tempelriddernes kreds, forsvinder. Hvis Bogen om Gralen, som den kaldes, falder i de forkerte hænder vil det betyde ridderordenens endeligt. De to venner Will og Garin ender på hver side af konflikten. Will bliver involveret i Anima Templi, som står for et mere humanistisk livssyn, end der er velset i middelalderens Europa. Garin derimod, kommer i Prins Edwards sold. Dette er den samme Edward som også optræder som skurken i Braveheart i en ældre udgave.

Denne engelske prins har et horn i siden på tempelridderne, da de har taget de engelske kronjuveler i pant for et lån. Samtidig følger man den muslimske hærfører Baybars vej til sultantitlen, og indædte krig mod frankere.

Der kører flere spor i Broderskabet.  Der er affæren med den forsvundne bog og krigen i Mellemøsten. De to spor samler sig i sidste halvdel, hvor især Antiochs fald fremstår rystende i sin grusomhed.

Bogen er spændende og jeg lærte en del om den sene korstogstid.  Robyn Young har valgt en epoke, der ikke er så ofte beskrevet som 1100-tallet med Saladin og Richard Løvehjerte, som man bl.a. oplever i Jan Guillous tempelridderserie, eller filmen ”Kingdom of Heaven”. Jeg glæder mig til at læse om Will Cambells kontroverser med Sultan Baybars og Edward I de følgende bind.

Robyn Young er født i 1975 og efter en karriere i både natclub- og finanssektoren foreløbig skrevet fire ridderromaner, hvor de tre første handler om tempelridderne, mens den nyeste har den skotske konge Robert the Bruce i hovedrollen.