Brick Lane af Monica Ali

Oprettet: 07.09.2004 - 08:36

Bog: "Brick Lane" af Monica Ali

To søstres meget forskellige liv efter barndommen i en landsby i Bangladesh - Nazneen erobrer langsomt sit liv i et arrangeret ægteskab i London, Hasina bliver gift med sin elskede, men prisen bliv

Monica Ali
2004

Glæd dig til en levende, varm og humoristisk skildring fra indvandrerkvarteret ”Brick Lane” i London om den muslimske kvinde Nazneen fra Bangladesh og hendes familie.

En fin udviklingsroman om integration, kulturforskelle og om en kvinde, der gør op med sin skæbne.

Indvandrerkvarteret ”Brick Lane” i London er centrum for denne dejlige, varme, velskrevne og underholdende roman om to forskellige søstres skæbne, en kvindes udvikling og om kulturforskelle.

I Bangladesh indgår den 19-årige Nazneen et arrangeret ægteskab med Chanu, der er 20 år ældre, og de flytter til London. Sammen får de to piger, som går i engelsk skole. En af Nazneens grundsætninger er at ”det der ikke står til at ændres må bæres, og eftersom intet står til at ændres, måtte alt bæres”. Og som kvinde opdraget i et muslimsk samfund er der meget, der må bæres. Hun må fx ikke arbejde eller gå på sprogskole.

Selv om hendes mand har en god uddannelse og ser sig selv som britisk embedsmand, ender han som taxachauffør, og hans drøm er at flytte tilbage til Bangladesh. Men Nazneen er ikke upåvirket af det engelske samfund, hun begynder at sy og indleder et hedt romantisk forhold til en anden mand, som er politisk aktiv. Langsomt udvikler hun selvtillid og ser muligheder for sig selv og sine døtre.

Hjemme i Bangladesh løber søsteren bort med en elsker, men han viser sig at være voldelig, og hun får en hård skæbne. De to forskellige verdener skildres gennem breve mellem de to søstre.

Det er en levende, humoristisk roman fyldt med fine betragtninger om mænds og kvinders adfærd, om de forskellige kulturer, der giver anledning til så mange uoverensstemmelser og misforståelser. I erindringstilbageblik får vi indsigt i Nazneens barndom i et helt anderledes farverigt og nærværende miljø i den lille landsby. En skærende kontrast til de store betonboligblokke i London. Men i Bangladesh var heller ikke alt, som det skulle være. En dag finder de moderen død og hvorfor?

Man kan kalde bogen en feministisk roman, men den er langt mere end det. Den kunne foregå alle steder til alle tider. Integration og kulturforskelle er hovedtemaer, men centralt står et billede af levende mennesker, deres tanker og følelser om at gøre op med sin skæbne og selv tage ansvar for at erobre sig en plads i verden.

Monica Ali er født 1967 i Bangladesh, men er opvokset i London. ”Brick Lane” er hendes debutroman, og den fik en overvældende rosende modtagelse ved udgivelsen. Romanen er allerede oversat til mange sprog.

Oversat af Charlotte Grubb. Lindhardt og Ringhof, 2004. 430 sider. Kr 199,-