Brændingen af Minette Walters

Oprettet: 15.02.2001 - 09:00

Bog: "Brændingen" af Minette Walters

Kriminalroman. Et kvindelig findes på en strand ved den engelske sydkyst, og kort efter bliver kvindens 3-årige datter fundet i live i en nærliggende by.

Minette Walters
2000
Samleren

"Brændingen"s åbningsscene beskriver en kvindes lemlæstede krop, der ligger livløs på en strand langs den engelske sydkyst.

I nærheden af liget går en lille 2-årig pige rundt, efterladt, mutters alene. 2 knægte og den charmerende, men uberegnelige skuespiller Steve Harding finder liget, og herefter indblandes den lokale betjent Nick. For kvinden er myrdet, hvilket er sket på den mest bestialske måde: først voldtaget og forsøgt kvalt, derefter smidt i vandet og til sidst druknet. Hvem myrdede en ung køn kvinde og hvorfor?

Ingen savner kvinden og den lille pige, men det viser sig, at pigen er kvindens datter, og at kvinden er den unge Kate Hill Sumner. Mistanken falder på den mildest talt usympatiske ægtemand til Kate, men også Steve og dennes gamle skolekammerat Tony er i politiets søgelys. Løgne og fortielser vanskeliggør politiets arbejde og som altid i Walters romaner er ingenting, som man regner med, at de er. Langsomt afdækkes billedet af Kate som en manipulerende, upålidelig og forfængelig kvinde, der vil gøre alt for at krybe op ad den sociale rangstige. Gennem afsløringen af Kates morder får man indblik i de mest utiltalende menneskelige sider.

Walters store styrke er en eminent evne til at fremstille menneskelige grusomhed psykologisk nuanceret, og ikke mindst skruer hun en spændende og utroligt twistet historie med en fortættet stemning sammen. Bogen lever spændingsmæssigt op til de allerbedste inden for genren og skuffer afgjort ikke læsere, der allerede er bekendt med Minette Walters. Nye læsere kan også starte her.

Jeg vil fortsat se frem til Minette Walters romaner på dansk. Hun viderefører den store engelske kriminaltradition på bedste vis. Jeg glæder mig hver gang, der udkommer en ny roman af Minette Walters, og jeg bliver i særdeleshed glad, når den oversættes til dansk. "Brændingen", der udkom på dansk i slutningen af 2000, er en bog, som man ønsker vil vare mange hundrede sider mere, den læses alt for hurtigt! Romanen efterfulgte den lange novelle "Krudttønden" og blev derfor imødeset med ekstra spænding.

Samleren, 2000. 436 sider.

BogWeb - 15. februar 2001