Bradburys bedste af Ray Bradbury

Oprettet: 14.10.2002 - 08:00

Bog: "Bradburys bedste" af Ray Bradbury

Science fiction-noveller, hvor den håbefulde pessimist Bradbury giver sine bud på hvordan verden kunne udvikle sig, hvis mennsket ville opføre sig ordentligt

Ray Bradbury
2002
Sesam

Lån bogen på

Da jeg gik i fjerde klasse, læste en lærer historien "Tordenøglen" højt. ("Tordenøglen – og andre historier fra fremmede verdener", Forum 1982) Det var en novelle af Ray Bradbury, og jeg glemmer den aldrig. Manden, som er på storvildtjagt i fortiden, kommer ved et uheld til at slå en sommerfugl ihjel og dermed ændres hele fremtiden. En fascinerende tanke.
Kaosteori i fjerde klasse, men det vidste jeg dog ikke på det tidspunkt. Det var først, da jeg langt senere læste Jurassic Park af Michael Crichton, (Lindhardt og Ringhof 1993), at jeg fandt ud af, hvor meget denne novelle åbenbart er kommet til at betyde for mange mennesker rundt om i hele verden. ("Torden-øglen" er med i denne novellesamling under titlen "En lyd som torden").
Ray Bradburys noveller er i sandhed rigtig science fiction. Han skriver i en tid om ting, der slet ikke er teknisk mulige; At bo på Venus, at skabe kunstige mennesker, at bo på Mars, at rejse til universets yderste. Videnskabelig fiktion. Men der er meget mere i disse historier end fremtidsforudsigelser og tekniske detaljer, han skriver også om mennesker. Han beskriver mareridtsagtige scenarier, hvor mennesker på en mystisk planet fødes og dør på kun 8 dage i novellen "Frost og flammer". At gennemleve et helt liv på så kort tid, at hvert eneste minut virkelig tæller. Han skriver om ensomme og hadefulde mennesker, der er alene efter en åbenbart uundgåelig atomkrig i novellerne "Den anden fod" og "Opringning om natten".
Bradbury har udtalt, at han vil bekæmpe den fremtid, han skriver om. Det er ikke noveller uden håb, for det er alle historier, hvor man kan stille sig spørgsmålet, kan dette undgås? Kan der skabes en fremtid, der ligger langt fra disse historier? Historierne er skrevet i et let sprog, og beskrivelserne er smukke og medrivende. Dette er ikke sørgelige fortællinger, for de er fulde af tro på og kærlighed til menneskeheden. Og man kan spørge sig selv, om Bradbury egentlig ikke beskriver mennesker, som de er i dag, og ikke som de vil være i fremtiden?
Mine læseinteresser blev forseglet for altid af at høre "Tordenøglen", og det er en stor glæde at kunne læse denne samlede udgave med hans bedste noveller.

Oversat af Arne Herløv Petersen, Mogens Toft, Jens Kruuse. Sesam, 2002. 251 sider. Kr. 299,-

Bibliografi for Ray Bradbury